СПЕЦИФІКА ЗМІСТУ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ У ПРОЦЕСІ ЗАНЯТЬ СПОРТИВНИМИ БАЛЬНИМИ ТАНЦЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.215Ключові слова:
спортивні бальні танці, юнаки і дівчата, фізична підготовка, фізичні якості і здібності, види танцю, засобиАнотація
Актуальність. Актуальність теми зумовлена зростанням вимог до фізичної підготовленості спортсменів у спортивних бальних танцях, де поєднуються високі естетичні, технічні та фізичні навантаження. Недостатня структурованість змісту занять з фізичної підготовки ускладнює можливості ефективного розвитку основних фізичних якостей, що безпосередньо впливає на якість виконання танцювальних програм та спортивні результати. Сучасні науково обґрунтовані методики можуть значно підвищити ефективність тренувального процесу, тому пошук і впровадження оптимальних підходів є надзвичайно важливим і своєчасним.
Мета дослідження – обґрунтувати специфіку змісту фізичної підготовки у структурі занять спортивними бальними танцями спортсменів 16-17 років основного рівня навчання.
Матеріал і методи. У дослідженні брали участь 12 танцюристів, віком 16-17 років основного рівня навчання, які займаються спортивними бальними танцями на базі закладу позашкільної освіти. Під час дослідження використовувалися методи: аналіз науково-методичної літератури та інтернет-ресурсів, аналіз документальних матеріалів, педагогічне тестування, методи математичної статистики.
Результати. Проведений аналіз існуючих програм художньо-естетичного напряму показав, що фізична підготовка не розглядається як окремий розділ програми у спортивних бальних танцях. У розробленій нами програмі для основного рівня третього року навчання фізична підготовка є окремим розділом з обсягом 9,26% від загального. Визначена відповідність фізичних якостей і здібностей програмі і виду спортивних бальних танців. За методом кореляційного аналізу був визначений зв’язок між показниками сили, гнучкості, силової витривалості і координації, який був підставою для планування змісту фізичної підготовки у структурі занять спортивними бальними танцями. Запропоновані засоби підвищення фізичної підготовленості для включення в навчально-тренувальний процес у спортивних бальних танцях на основному рівні навчання.
Висновки. Розроблена нами експериментальна програма для спортсменів 16-17 років основного рівня навчання в спортивних бальних танцях включала фізичну підготовку як окремий розділ, зміст якого враховував різновид програми, вид танцю і особливості техніки танцю при підготовці до змагань.
Посилання
Артюх, В. В., Білай, І. А., & Вартовник, В. О. (2012). Програми для позашкільної освіти «Художньо-естетичний напрям» (хореографічний та декоративно-ужитковий профілі). Київ.
Веселкіна, С. О., & Соронович, І. М. (2018). Специфічні особливості фізичної підготовки в спортивних танцях на сучасному етапі розвитку. Педагогічні науки, (40), 26–32.
Демідова, О. (2015). Структура та зміст фізичної підготовки танцюристів 15–16 років на етапі спеціалізованої базової підготовки в річному циклі. Спортивний вісник Придніпров’я, (3), 35–40.
Коваленко, В. В. (2021, 29 січня). Особливості застосування TRX в комплексі фізичної підготовки спортсменів-танцюристів. У ІV Всеукраїнська електронна конференція «COLOR OF SCIENCE» (с. 210–212). Вінниця: ВДПУ ім. М. Коцюбинського.
Пивоварова, О. А., & Бабаліч, В. А. (2024, 12 квітня). Структура та зміст фізичної підготовки у танцювальному спорті на етапі базової підготовки. У VII Всеукр. наук.-практ. семінар «Новації, практики та перспективи розвитку фізичної культури і спорту» (с. 52–55). Кропивницький: Видавець Лисенко В. Ф.
Платонов, В. М. (2021). Сучасна система спортивного тренування (Підручник). Київ: Перша друкарня.
Попова, С. О., & Соронович, І. М. (2023). Вплив фітнес-технологій на стійкість і сталий розвиток спеціальної працездатності спортсменів-танцюристів. Фізичне виховання та спорт, (2), 67–75. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-2-10
Соронович, І., & Чернявський, І. (2025). Сучасні тренди спеціальної фізичної підготовки в спортивному танці. Освіта. Інноватика. Практика, 13(1), 65–73.
Соронович, І., Хом’яченко, О., & Веселкіна, С. (2019). Підвищення ефективності фізичної підготовки кваліфікованих спортсменів у спортивних танцях шляхом поєднання класичних підходів та інноваційних тенденцій тренування. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, (2), 13–19.
Темченко, Н. В. (2020). Навчальна програма з позашкільної освіти: художньо-естетичного напряму (бально-спортивна хореографія). Запоріжжя.
Тракалюк, Т. О. (2020). Удосконалення фізичної підготовки кваліфікованих танцюристів на основі розробки диференційованої програми розвитку рухових якостей (Автореферат канд. наук). НУФВСУ, Київ.
Чернявський, І. С. (2025). Побудова тренувального процесу кваліфікованих танцюристів у спортивних танцях в річному циклі підготовки (Дисертація). Київ.
Bompa, T. O., & Buzzichelli, C. (2019). Periodization: Theory and Methodology of Training (6th ed.). Human Kinetics.
Bria, S., Bianco, M., Galvani, C., Palmieri, V., Zeppilli, P., & Faina, M. (2011). Physiological characteristics of elite sport dancers. Journal Name, 51(2), 194–203. (назва журналу потрібно уточнити, якщо є)
Burzynska, A. Z., Finc, K., Taylor, B. K., et al. (2017). The dancing brain: Structural and functional signatures of expert dance training. Frontiers in Human Neuroscience, 11, 566.
Korobeynikov, G., Korobeynikova, L., Bulatova, M., et al. (2020). Relationship of successful formation of choreographic skills in young athletes with psychophysiological characteristics. Journal of Physical Education and Sport, 20(2), 915–920.
Mu, C., Soronovych, I., Diachenko, A., et al. (2021). The characteristics of physical fitness related to athletic performance of sport dancers. Sport Mont, 19(S2), 125–130. https://doi.org/10.26773/smj.210921
Podrihalo, O., Xiaohong, G., Mulyk, V., et al. (2022). Priority scientific areas in sports dances research. Physical Education of Students, 26(5), 207–223. https://doi.org/10.15561/20755279.2022.0501
Schwender, T. M., Spengler, S., Oedl, C., & Mess, F. (2018). Effects of dance interventions on aspects of self: A systematic review. Frontiers in Psychology, 9, 1130. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01130
Watson, T., Graning, J., McPherson, S., et al. (2017). Dance, balance and core muscle performance following a 9-week program. The International Journal of Sports Physical Therapy, 12(1), 5–?.
Wyon, M., & Allard, G. (2022). Periodization: A Framework for Dance Training. Bloomsbury Publishing.
Yin, A. X., Geminiani, E., Quinn, B., et al. (2019). Evaluation of functional performance in adolescent ballet dancers. Pediatric Sports Medicine, 11(7), 722–730.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.





