Спортивна наука та здоров'я людини http://sporthealth.kubg.edu.ua/ <p>У науковому електронному періодичному виданні «<em>Спортивна наука та здоров’я людини</em>» публікуються результати наукових досліджень актуальних напрямків спорту, фізичного виховання, фізичної культури, спортивної медицини, фізичної терапії, ерготерапії, сучасних рекреаційно-оздоровчих технологій, а також досліджень, що стосуються здоров’я людини та є важливими для забезпечення інноваційного розвитку України.</p> <p>Наукове видання розраховане на науковців, тренерів, спортсменів, науково-педагогічних працівників, докторантів, аспірантів, студентів закладів вищої освіти галузі фізичної культури та спорту, а також фахівців з охорони здоров’я, фізичної терапії, ерготерапії.</p> <p>Періодичніть видання - 2 рази на рік (березень, вересень).</p> uk-UA o.yarmoliuk@kubg.edu.ua (Олена Ярмолюк) journal.sshh@gmail.com (Микола Латишев) вт, 17 гру 2024 15:13:49 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ХАРАКТЕРИСТИКА ПОКАЗНИКІВ ПСИХОФІЗИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ГАНДБОЛІСТІВ НА ЕТАПІ ПОПЕРЕДНЬОЇ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316437 <p>Актуальність. Психофізичні здібності є ключовим компонентом успішної підготовки<br>спортсменів у командних видах спорту, зокрема у гандболі. Ефективна підготовка<br>юних гандболістів вимагає розуміння рівня їхніх психофізичних можливостей для<br>коригування тренувальних програм і підвищення спортивних результатів. На етапі<br>попередньої базової підготовки важливо провести детальний аналіз цих показників,<br>що дозволяє виявити сильні та слабкі сторони спортсменів, а також адаптувати<br>тренувальний процес відповідно до індивідуальних потреб кожного гравця.<br>Здійснення цього аналізу сприятиме оптимізації підготовки гандболістів і підвищенню<br>їхньої конкурентоспроможності на національних і міжнародних змаганнях.<br>Мета дослідження - здійснити аналіз вихідного рівня показників психофізичних здібностей<br>гандболістів на етапі попередньої базової підготовки.<br>Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь гандболісти на етапі попередньої базової<br>підготовки (103 юнака) віком 15-16 років, які задіяні в чемпіонаті України серед<br>юнаків. Під час нашого дослідження використано методи: теоретичного аналізу,<br>синтезу та узагальнення; педагогічне спостереження; тестування показників<br>психофізичних здібностей; математико-статистичної обробки даних.<br>Результати. У ході дослідження проведено аналіз вихідного рівня психофізичних здібностей<br>гандболістів на етапі попередньої базової підготовки за допомогою різних тестів.<br>Встановлено, що найбільша кількість спортсменів як експериментальної (50%), так і<br>контрольної (54,9%) груп зосереджена на задовільному рівні. Високому рівню<br>сформованості психофізичних здібностей відповідають лише 3,85% гандболістів<br>експериментальної групи та 3,92% гравців контрольної групи. Аналіз показників<br>швидкості реакції, технічної підготовки, координаційних здібностей та інших<br>психофізичних характеристик показав схожі тенденції в обох групах, що підтверджує<br>необхідність удосконалення тренувального процесу для підвищення рівня підготовки.<br>Висновки. Отримані результати дослідження свідчать про необхідність впровадження більш<br>інтенсивних і диференційованих підходів до тренувального процесу з метою<br>підвищення психофізичних здібностей юних гандболістів, що дозволить оптимізувати<br>підготовку спортсменів, що важливо для досягнення високих спортивних результатів.</p> Андрій Апанасенко, Валерія Тищенко, Ігор Дядечко Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316437 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 ЕТАПИ ЕФЕКТИВНОГО ПІДБОРУ ПЕРСОНАЛУ У ФІТНЕС -КЛУБАХ З УРАХУВАННЯМ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЇХ ДІЯЛЬНОСТІ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316449 <p>Актуальність. В статті розглянуто особливості кадрової діяльності у фітнес-клубі. Показана<br>відмінність посад та обов’язків для персоналу фітнес-клубу. Результати діяльності<br>багатьох фітнес-клубів і накопичений досвід їхньої роботи з кадрами показують, що<br>формування колективів, забезпечення високої якості кадрового потенціалу є<br>вирішальними факторами ефективності роботи і конкурентоздатності організації.<br>Проаналізовано особливості різних аспектів відбору та мотивації персоналу фітнес-<br>клубу. Визначено основні етапи підбору та оцінювання персоналу у фітнес-клубах при<br>наймі на роботу.<br>Мета дослідження – визначити основні етапи підбору персоналу у фітнес-клубах, враховуючи<br>особливості їхньої професійної діяльності.<br>Матеріал і методи: аналіз; синтез; порівняння.<br>Результати. В ході дослідження визначено етапи підготовки до процесу найму - це<br>визначення необхідних посад, виходячи з потреб фітнес-клубу та створення<br>посадових інструкцій. Після визначення посад формується «Портрету посади» (опис<br>посади, профіль посади або Job Description), що є інструментом для ефективного<br>управління організаційними процесами та забезпечення оптимальної продуктивності<br>працівників. Наявність документованого опису посади може бути корисною при<br>вирішенні конфліктів або питань, пов'язаних із трудовими відносинами. Посадові<br>інструкції визначають обов’язки, завдання та кваліфікацію, необхідні для кожної<br>посади. Це допомагає потенційним кандидатам зрозуміти, що від них очікується, і<br>гарантує, що процес найму залучає осіб з необхідними навичками та кваліфікацією.<br>Визначено процес відбору персоналу у фітнес-клуб, який складається з первинного<br>відбору, співбесіди з кадровою службою, збору інформації про кандидатів, співбесіди<br>з керівником підрозділу, тестування, вибором кандидата. Важливо популяризувати<br>унікальні аспекти роботи у фітнес-клубі, такі як можливість працювати в динамічному<br>середовищі, орієнтованому на здоров’я. Фітнес-клуби повинні встановити конкретні<br>критерії для відбору кандидатів на основі вимог до роботи та бажаної кваліфікації, що<br>можна зробити, використовуючи спеціалізовані комп’ютерні тести, усні та письмові<br>тести. Проводячи ретельні співбесіди та оцінки, фітнес-клуби можуть приймати<br>обґрунтовані рішення та відбирати найбільш підходящих кандидатів для своєї<br>організації. Показано, що етап впровадження та навчання нового персоналу передбачає<br>ознайомлення нових співробітників з місією, цінностями, політикою та процедурами<br>фітнес-клубу.</p> Світлана Бірючинська Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316449 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 ПРОАКТИВНА КОПІНГ-РЕАКЦІЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. ПЕРЕВІРКА АДАПТАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ВЕРСІЇ АНКЕТИ РЕАКЦІЙ НА ЩОДЕННІ ПОДІЇ (PCIu k r ) З-ПОМІЖ СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ КИЇВСЬКОГО СТОЛИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ БОРИСА ГРІНЧЕНКА http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316452 <p>Актуальність. Вивчаючи проактивні копінг-реакції студентів, відомі науковці в основному<br>використовують Анкету реакцій на щоденні події (the Proactive Coping Inventory, PCI).<br>Огляд доступних інтернет-джерел показує, що таке дослідження в Україні<br>відбувається вперше.<br>Мета дослідження – перевірити надійність української версії Анкети реакцій на щоденні події<br>(PCIukr) для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня та порівняти її з<br>іншими дослідженнями щодо її валідності.<br>Матеріал і методи: За їх згодою було досліджено 404 здобувачі вищої освіти, які навчалися<br>на першому курсу Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Вік<br>обстежених 17-18 років, 80.3% жінок, 19.7% чоловіків. Опитування проводилося за<br>україномовною версією Анкети реакцій на щоденні події (PCIukr), переклад та<br>попередні дослідження щодо її адекватності українськомовному середовищу є<br>нашими власними. Для статистичної обробки даних використовувалося програмне<br>забезпечення IBM SPSS Statistics.<br>Результати. Досліджено зв'язки елементів кореляційної матриці, що мають високу<br>статистичну значущість (показник/детермінант матриці =1.36E-009). Додаткові тести<br>вказують на достатню адекватність (критерій Кайзера-Майєра-Олкіна =0.879) і високу<br>сферичність (критерій Барлетта =7835.315, p&lt;0.001) вибірки. Альфа Кронбаха, який є<br>коефіцієнтом надійності та мірою внутрішньої узгодженості елементів, — для підшкал<br>«проактивне подолання», «вдумливе подолання» та «превентивне подолання» є<br>хорошим і становить 0.833, 0.801 та 0.800 відповідно; для підшкал «стратегічне<br>планування», «пошук визначальної підтримки», «пошук емоційної підтримки» та<br>«уникання подолання» є прийнятним і становить 0.743, 0.796, 0.762 і 0.698 відповідно.<br>Висновки. Встановлені значення критеріїв надійності та структурної валідності української<br>версії Анкети реакцій на щоденні події (PCIukr) свідчать про її прийнятні психометричні<br>властивості для кейс-стаді студентів. Українську версію Анкети реакцій на щоденні<br>події, PCIukr можна рекомендувати для використання в українськомовному<br>соціальному середовищі для вивчення проактивної копінг-реакції здобувачів вищої<br>освіти.</p> Юрій Волощенко Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316452 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 РІВЕНЬ ОПАНУВАННЯ ТЕХНІЧНИМИ ПРИЙОМАМИ ВОЛЕЙБОЛУ У ЗДОБУВАЧІВ ЗВО ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316460 <p>Актуальність. Визначення рівня опанування технічними прийомами волейболу у здобувачів<br>ЗВО фізичної культури і спорту залежно від спортивної спеціалізації студентів<br>дозволить визначити слабкі та сильні сторони технічної підготовленості та<br>використати їх, як підґрунтя для наукового обґрунтування та розробки у подальшому<br>структури та змісту теоретичної та технічної підготовки з волейболу для дистанційного<br>режиму навчання. У зв'язку з цим, дана проблема стала предметом дослідження.<br>Мета дослідження – визначити рівень опанування технічними прийомами волейболу у<br>здобувачів ЗВО фізичної культури і спорту.<br>Матеріал і методи: аналіз спеціальної, науково-методичної літератури, узагальнення та<br>систематизація даних, педагогічне спостереження, педагогічне тестування, методи<br>математичної статистики. Проведене педагогічне тестування з виявлення технічної<br>підготовленості у волейболі 147 студентів Придніпровської державної академії<br>фізичної культури і спорту, які проходили освітній компонент «Теорія та методика<br>спортивних ігор (розділ волейбол)».<br>Результати. Найбільш якісно продемонстрували техніку виконання представники таких<br>спеціалізацій як: «легка атлетика» та «волейбол», низький рівень опанування<br>технікою волейболу продемонстрували студенти таких спеціалізацій як «середня<br>освіта», «гімнастика», «веслувальний спорт» та «вітрильний спорт». Визначено, що<br>характерними помилками при виконанні тестів були: у тесті «передачі двома руками<br>зверху» неузгоджена робота рук та ніг, широке та вузьке розведення рук; у тесті<br>«передачі двома руками знизу» недостатньо витягнуті та нещільно складені руки,<br>неправильне положення рук; у тесті «подача м’яча по зонам» неправильне вихідне<br>положення, недостатньо відведена рука та розслаблена кисть, помилки під час<br>підкидання м’яча.<br>Висновки. В ході педагогічного спостереження проведено детальний аналіз характерних<br>помилок у здобувачів ЗВО фізичної культури і спорту залежно від їх спортивної<br>спеціалізації при виконанні передач м’яча двома руками зверху, знизу та подачі м’яча.<br>Виявлено, що у більшості випадків здобувачі при виконанні технічних прийомів<br>волейболу екстраполюють навички, що набуті в їх провідному виді спорту<br>(спеціалізації).</p> Катерина Волощук, Олена Мітова, Ірина Раковська Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316460 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 ХАРАКТЕРИСТИКА ОСВІТНІХ ПЛАТФОРМ ДЛЯ ФІТНЕС -ТРЕНЕРІВ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316462 <p>Актуальність. Стаття присвячена аналізу цифровізації освітніх процесів у галузі фізичної<br>культури та спорту, зокрема навчальних платформ для підготовки фітнес-тренерів. У<br>дослідженні розглянуто виклики, пов'язані з використанням цифрових технологій в<br>освіті, зокрема низький рівень цифрової грамотності фахівців, недостатність<br>інфраструктури та інноваційних інструментів. Представлено порівняння українських і<br>міжнародних платформ для навчання фітнес-тренерів, їх переваги, недоліки та<br>перспективи розвитку.<br>Мета дослідження – надати характеристику освітнім платформам для підготовки фітнес-<br>тренерів з акцентом на їхні функціональні особливості, переваги та недоліки в<br>контексті сучасних вимог цифровізації освітнього процесу.<br>Матеріал і методи: аналіз та узагальнення Інтернет джерел; синтез; порівняння, SWOT-<br>аналіз.<br>Результати. В ході дослідження встановлено, що освітні платформи для підготовки фітнес-<br>тренерів активно інтегрують сучасні цифрові технології, включаючи інтерактивні<br>матеріали, онлайн-курси, відеоуроки, гейміфікацію та елементи віртуальної<br>реальності. Виявлено значні розбіжності між українськими та міжнародними<br>платформами в контексті акредитації, доступу до інноваційних технологій та<br>методологій навчання. Визначено, що ключовими перевагами освітніх платформ є<br>персоналізація навчального процесу, гнучкість формату навчання та можливість<br>безперервної освіти; недоліками є обмеженість у використанні інновацій в окремих<br>проєктах, відсутність акредитації у частини програм та недостатня інтеграція з<br>міжнародними стандартами.<br>Висновки. Порівняльний аналіз платформ та проєктів, які використовують для навчання фітнес<br>тренерів, показав, що при більш-менш однаковій вартості навчання не всі курси<br>дадуть змогу отримати відповідну кваліфікацію. При виборі центру підготовки варто<br>звернути увагу на ті з них, які мають акредитовані програми навчання (наприклад,<br>акредитації NCCA, EREPS, ICREPs). Відповідно, для якісної підготовки фітнес тренерів,<br>збільшення власної конкурентоспроможності та розвитку галузі фітнесу в цілому<br>центри підготовки мають працювати не тільки над розробкою власних програм, але й<br>над отриманням такої акредитації в подальшому.</p> Владислав Дерій, Олена Тімашева Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316462 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 СИСТЕМА РЕЙТИНГОВОГО ОЦІНЮВАННЯ ПОКАЗНИКІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТРЕНЕРІВ ДИТЯЧО -ЮНАЦЬКОГО ТА АМАТОРСЬКОГО ФУТБОЛУ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316463 <p>Актуальність. У сучасних умовах спортивної підготовки системи рейтингового оцінювання<br>показників широко використовуються у різних сферах професійної діяльності, у тому<br>числі, у підготовці футболістів дитячо-юнацьких та аматорських команд.<br>Мета дослідження – формування та первинна апробація системи рейтингового оцінювання<br>показників професійної діяльності тренерів дитячо-юнацького та аматорського<br>футболу.<br>Матеріал і методи: аналіз та узагальнення даних науково-методичних літературних джерел<br>і мережі «Internet»; педагогічні спостереження; контент-аналіз матеріалів офіційних<br>сайтів освітніх закладів, асоціації аматорського футболу України, дитячо-юнацької<br>футбольної ліги України, анкетне опитування фахівців; педагогічний експеримент<br>констатувальної спрямованості; методи математичної статистики.<br>Результати. Обґрунтовано та розроблено авторську систему рейтингового оцінювання<br>показників тренерів дитячо-юнацького та аматорського футболу. Визначено провідні<br>показники оцінювання професійної діяльності та результати анкетного опитування<br>тренерів дитячо-юнацького та аматорського футболу футбольної школи КП «МФК<br>«Металург» за трьома віковими категоріями: 1) U-7 – U-13; 2) U-14 – U-17; 3) U-19.<br>Висновки. В умовах висококонкурентного спортивного середовища освітні заклади<br>потребують практичного впровадження розробленої авторської системи<br>рейтингового оцінювання показників професійної діяльності тренерів дитячо-<br>юнацького та аматорського футболу для оптимізації процесу багаторічної підготовки.<br>Отримані експериментальні дані свідчать, що розроблена авторська система<br>рейтингового оцінювання показників професійної діяльності тренерів дитячо-<br>юнацького та аматорського футболу є достатньо ефективною та може бути<br>рекомендована у практичну діяльність дитячо-юнацьких спортивних закладів.</p> Ігор Дорошенко, Андрій Сватьєв, Валерій Шамардін, Денис Корольов, Едуард Дорошенко Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316463 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 ФІЗІОЛОГІЧНИЙ МОНІТОРИНГ СПЕЦІАЛЬНОЇ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ ФУТБОЛІСТІВ НА ЕТАПІ ПІДГОТОВКИ ДО ВИЩИХ ДОСЯГНЕНЬ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316465 <p>Актуальність. Фізіологічний моніторинг спеціальної працездатності футболістів на етапі<br>підготовки до вищих досягнень (U19) ґрунтується на оцінці анаеробного лактатного<br>енергозабезпечення, її специфічних проявів у процесі напруженої тренувальної та<br>змагальної діяльності.<br>Мета дослідження – на основі контролю потужності та ємності лактатного<br>енергозабезпечення розробити систему моніторингу функціонального забезпечення<br>спеціальної працездатності футболістів вікової категорії U19.<br>Матеріал і методи: системний аналіз спеціальної літератури, мета аналіз, моніторинг<br>анаеробного енергозабезпечення спеціальної працездатності футболістів, методи<br>математичної статистики.<br>Результати. Виділені специфічні компоненти лактатного енергозабезпечення. Анаеробна<br>лактатна потужність характеризує здатність до мобілізації гліколітичних реакцій.<br>Потенційна лактатна ємність характеризує здатність до реалізації гліколітичного<br>резерву. Спеціальна лактатна ємність характеризує спроможність до раціонального<br>використання анаеробного резерву в умовах фізіологічного напруження<br>навантаження наближеного до ігрової діяльності футболістів. Показники концентрації<br>лактату крові реєструються після 1– 3 циклу програми в результаті виконання «тест<br>30», «тест 90», «CRS &amp; IE test». На їх основі обґрунтовано спеціалізовану спрямованість<br>контролю, сформовано систему фізіологічного моніторингу спеціальної<br>працездатності футболістів U19.<br>Висновки. Специфічність моніторингу ґрунтується на оцінці змін біохімічних показників<br>спеціальної працездатності, зареєстрованих в умовах реалізації неподільних циклів<br>підготовки – «навантаження – відновлення – адаптація» на рівні оперативного,<br>поточного та етапного управління тренувальним процесом футболістів U19. Стійка<br>тенденція до збільшення показників концентрації лактату крові відзначена у всіх<br>тестах протягом усього періоду вимірювань. Статистично достовірні відмінності La<br>відзначені в результаті другого циклу підготовки в «тесті 30» і «CRS &amp; IE test». На<br>завершальній стадії програми підготовки найбільший приріст показника<br>зареєстровано в «тесті 30» (р &lt;0,05), тенденція до збільшення показника відзначена в<br>«тесті 90» і «CRS &amp; IE test».</p> Андрій Дяченко, Бін Вей Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316465 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 ХАРЧОВА ПОВЕДІНКА ЖІНОК МОЛОДОГО ВІКУ З МЕТАБОЛІЧНИМ СИНДРОМОМ І ХРОНІЧНИМИ БОЛЯМИ ОПОРНО -РУХОВОГО АПАРАТУ ЯК СКЛАДОВА СПОСОБУ ЖИТТЯ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316466 <p>Актуальність. Метаболічний синдром є одним з основних проблемних питань в галузі<br>охорони здоров’я багатьох країн світу, його частота серед населення є високою.<br>Основними етіологічними факторами метаболічного синдрому є генетична<br>схильність, надмірне споживання жирів та гіподинамія. Ожиріння є основною<br>причиною обмеження рухливості людей, що призводить до ураження опорно-<br>рухового апарату, запальних захворювань суглобів, болю в нижній частині спини, а<br>також до зниження працездатності. Воно є найсерйознішим ендокринним<br>ускладненням метаболічного синдрому. Через стрімкий зріст частоти випадків<br>надлишкової маси тіла та ожиріння, науковці почали приділяти значну увагу питанню<br>харчування та харчової поведінки. Поведінковою, фізіологічною та медичною<br>проблемою сучасної науки є розлади та порушення харчової поведінки. Тому дана<br>тематика дослідження є актуальною.<br>Мета дослідження – оцінка харчової поведінки жінок молодого віку з метаболічним<br>синдромом і хронічними болями опорно-рухового апарату як складова способу<br>життя.<br>Матеріал і методи: у дослідженні брали участь 97 жінок молодого віку з метаболічним<br>синдромом та хронічними болями опорно-рухового апарату. Всі респонденти були<br>обізнані з тим, що опитування проводиться в рамках наукового дослідження, та мали<br>право в будь-який час відмовитися від опитування. Для визначення у жінок з<br>метаболічним синдромом та хронічними болями опорно-рухового апарату<br>застосовувався Голландський опитувальник харчової поведінки (DEBQ), який<br>передбачав розподіл осіб на чотири групи: здоровий тип харчування (без порушень<br>харчової поведінки), обмежувальний, екстернальний та емоціогенний типи харчової<br>поведінки.<br>Результати. Порушення харчової поведінки є одним із провідних чинників зростання маси<br>тіла, розвитку ожиріння та метаболічного синдрому. Під харчовою поведінкою ми<br>розуміли сукупність звичок, пов’язаних із харчуванням, як у буденних умовах, так і в<br>ситуації стресу, а також ставлення респонденток до приймання їжі. <br>Виявлено, що досліджувані жінки молодого віку з МС нерегулярно харчуються, в їх<br>раціоні найбільш калорійна їжа припадає на вечерю. Значна кількість респондентів<br>вказували на експериментування з різними дієтами, що мали короткостроковий<br>ефект.<br>Висновки. Опитані жінки, які брали участь у нашому дослідженні, зазначали, що ризик<br>порушень харчової поведінки у більшості з них пов’язаний із низькою самооцінкою та<br>соціальною адаптацією, неадекватною сімейною підтримкою або її відсутністю,<br>труднощами у налагодженні міжособистісних взаємин, стресовим способом життя,<br>сімейною ситуацією тощо</p> Юлія Калмикова, Сергій Калмиков Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316466 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 САМОЕФЕКТИВНІСТЬ ТРЕНЕРІВ ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКИХ БАСКЕТБОЛЬНИХ КОМАНД http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316469 <p>Актуальність. Успішність тренерської діяльності, загальновідомо, демонструє результат<br>досягнень вихованців (місце, що посіла команда у відповідних змаганнях, кількість<br>підготовлених спортсменів у збірні команди різних рівнів та якісні показники<br>ефективності змагальної діяльності спортсменів). Особливої уваги заслуговує<br>вивчення особистісних вимог тренера до результативності тренерської діяльності, яка<br>запобігає психічному виснаженню спеціаліста, унормовує розуміння докладених<br>зусиль у співвідношенні до отриманого результату, що визначається<br>самоефективністю фахівця. Рівень впевненості тренера в ефективності навчально-<br>тренувального процесу і під час управління змагальною діяльністю дитячо-юнацьких<br>баскетбольних команд часто обумовлює їх успішність.<br>Мета дослідження – визначити рівень самоефективності баскетбольних тренерів та<br>обґрунтувати його значущість у керуванні дитячо-юнацькими командами.<br>Матеріал і методи: аналіз та узагальнення даних науково-методичних літературних джерел<br>і інформативних даних мережі Інтернет, анкетування за методикою «Шкала<br>самоефективності Р. Шварцера та М. Єрусалема», методи математичної статистики.<br>Результати. Проведено анкетування 21 тренера дитячо-юнацьких команд, які системно<br>беруть участь у чемпіонатах Всеукраїнської юнацької баскетбольної ліги (ВЮБЛ),<br>організованих під егідою федерації баскетболу України (ФБУ). За допомогою<br>методики вивчення самоефективності діяльності за «Шкалою самоефективності<br>Р. Шварцера та М. Єрусалема» визначено рівень впевненості (переконань) тренерів<br>щодо потенційної здатності очолювати та організувати навчально-тренувальний та<br>змагальний процеси, що є необхідною складовою ефективного керування дитячо-<br>юнацькими баскетбольними командами.<br>Висновки. Важливим елементом ефективності реалізації у професійній діяльності є<br>впевненість у можливості вирішення поставлених завдань у прагненні досягнення<br>поставленої мети як складової успіху і, як наслідок, високої оцінки самоефективності.<br>На підставі проведеного анкетування за п’ятирівневою шкалою самоефективності<br>Р. Шварцера та М. Єрусалема визначено сучасний стан рівня самоефективності<br>управління 21 баскетбольних тренерів дитячо-юнацьких баскетбольних команд<br>України, які системно беруть участь у чемпіонатах Всеукраїнської юнацької<br>баскетбольної ліги (ВЮБЛ): 7 осіб – високий рівень; 13 – вище середнього; 1 особа -<br>низький рівень.</p> Оксана Комоцька, Руслана Сушко Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316469 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 СТРУКТУРА ТА ІНТЕГРАЛЬНА ОЦІНКА ТЕХНІКО-ТАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЕЛІТНИХ ФУТБОЛЬНИХ КОМАНД http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316471 <p>Актуальність. Футбол є самим популярним видом спорту. Найбільш престижними<br>змаганнями у сучасному футболі є чемпіонати світу та Європи. У статті розглядається<br>науково-методичний підхід щодо контролю та аналізу техніко-тактичної діяльності<br>елітних футбольних команд.<br>Мета дослідження – на основі інтегральної оцінки визначити основні показники техніко-<br>тактичної діяльності елітних футбольних команд.<br>Матеріал і методи: Дослідження проводилося упродовж чемпіонату Європи з футболу 2024<br>р. Аналізувалася змагальна діяльність національних збірних команд, зокрема Іспанії<br>та Англії. Гравці Іспанії: вік – 27,0±5,38 років; маса тіла – 74,5±7,18 кг; довжина тіла –<br>1,81±0,48 м. Гравці Англії: вік – 26,1±3,78 років; маса тіла – 77,5±6,31 кг; довжина тіла<br>– 1,83±0,38 м. У дослідженні використовувалися такі методи: аналіз літературних<br>джерел та даних Internet; педагогічне спостереження за змагальною діяльністю;<br>аналіз відеоматеріалів змагальної діяльності; методи математичної статистики.<br>Результати. Визначено структуру техніко-тактичної діяльності елітних футбольних команд,<br>які брали участь у фінальному матчі чемпіонату Європи 2024 р. Встановлено<br>співвідношення виконання техніко-тактичних дій командами фінального матчу з<br>урахуванням трьох режимів координаційної складності. До 1-го РКС відносяться ТТД,<br>що виконуються на зручній швидкості пересування, до 2-го РКС – ТТД, що виконуються<br>в русі з обмеженням простору та часу, до 3-го РКС – ТТД, що виконуються в умовах<br>активної перешкоди збоку суперника. У фінальному матчі збірна команда Іспанії<br>виконала 9,7 % ТТД у 1-му РКС, 72,8 % ТТД – у 2-му РКС, 17,5 % ТТД – у 3-му РКС. Для<br>команди Англії характерно було виконання 6,8 % ТТД у 1-му РКС, 50,2 % ТТД – у 2-му<br>РКС та 43,0 % ТТД – у 3-му РКС.<br>Висновки. Контроль та аналіз змагальної діяльності на основі інтегральної оцінки виконання<br>ТТД є ефективним науково-методичним підходом щодо визначення закономірностей<br>змагального процесу елітних футбольних команд.</p> Віктор Костюкевич Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316471 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 АЛГОРИТМ ВИЗНАЧЕННЯ МОРФОТИПУ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНДЕКСІВ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ТА ВМІСТУ ЖИРУ В ОРГАНІЗМІ СПОРТСМЕНІВ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316474 <p>Актуальність. Тип тілобудови людини (морфотип) є фундаментальною характеристикою<br>організму, що відображається на його системній діяльності та значною мірою впливає<br>на біологічні процеси забезпечення м'язової діяльності. Дослідження морфологічних<br>особливостей тіла спортсменів з метою визначення оптимальної статури для<br>досягнення успіху в змаганнях є актуальним, оскільки дозволяє вивчати моделі<br>адаптаційних змін в організмі спортсменів під впливом спеціального фізичного<br>тренування.<br>Мета дослідження – обґрунтувати алгоритм визначення морфотипу спортсменів на основі<br>використання індексів фізичного розвитку та показника вмісту жиру в організмі.<br>Матеріал і методи: дослідження проводилися на 560 спортсменах чоловічої статі, які<br>спеціалізуються в олімпійських видах спорту. Довжину тіла визначали методом<br>антропометрії, масу і склад тіла – методом біоелектричної імпедансометрії.<br>Розраховували індекс маси тіла (BMI), індекс поверхні тіла за Мостеллером (BSA) та<br>вміст жиру (Fat content). Оцінку критеріїв визначення морфотипу здійснювали<br>відповідно до нормативних значень цих показників.<br>Результати. Визначення особливостей тілобудови 560 спортсменів різних спеціалізацій на<br>підґрунті врахування індексів BSA, BMI та вмісту жиру дозволило встановити<br>приналежність спортсменів до 27-ми морфотипів (з 80 можливих), серед яких<br>найчастіше зустрічаються морфотипи В2b (29,7% загальної вибірки), С2b (25,3%), C2c<br>(9,4 %), D3c (6,0 %), A2b (5,1 %). Кількість спортсменів з вказаними морфотипами<br>склала 75,4 % загальної кількості обстежених.<br>Висновки. Розроблений алгоритм визначення морфотипу спортсменів на основі оцінки<br>індексів BSA і BMI та вмісту жиру (Fat content, %) дозволяє об'єктивно оцінити<br>особливості тілобудови спортсменів різних спеціалізацій та встановити їх<br>приналежність до відповідного морфотипу. Отримані дані можуть бути використані<br>для оптимізації тренувального процесу та профілактики травм і захворювань<br>спортсменів.</p> Руслан Кропта, Ірина Грузевич Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316474 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 РІВЕНЬ ПСИХОЛОГІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ЮНИХ ФУТБОЛІСТІВ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316478 <p>Актуальність. Сьогодні у спорті один із основних напрямків є пошук та розвиток талантів на<br>кожному етапі підготовки. Досягнення успішних результатів часто відбувається під<br>високим психологічним тиском, що може шкодити цілісному розвитку юних<br>спортсменів. Тому важливо краще розуміти психологічний стан спортсменів, щоб<br>підвищити ефективність їхньої змагальної та тренувальної діяльності..<br>Мета дослідження – визначити рівень психологічних характеристик футболістів 13-15 років та<br>взаємозв’язки між ними.<br>Матеріал і методи: В процесі дослідження були визначені психологічні характеристики юних<br>футболістів віком 13-15 років. З метою оцінки психологічної та фізіологічної<br>тривожності, а також для оцінки впевненості в собі використовувався тест<br>IllinoisSelfEvaluationQuestionnaire; для визначення рівня тривожності футболістів в<br>спортивних змаганнях використовувався тест SportsCompetitionAnxietyTest; для<br>визначення оріентації на завданнята та єгооріентації використовувався тест<br>TheTaskandEgoOrientationinSportsQuestionnaire. Результат в тестах оцінюється в балах<br>та йому відповідає певний рівень. Також використовувалися методи математичної<br>статистики.<br>Результати. Результати дослідження демонструють, що більшість футболістів віком 13-15<br>років мають середній рівень психологічної тривожності (56,8 %), тоді як фізіологічна<br>тривожність розподілена рівномірніше: 47,3 % мають низький рівень і 45,9 % мають<br>середній рівень тривожності. Переважна більшість футболістів мають високий рівень<br>впевненості в собі (85,1 %), а середній рівень тривожності у спортивних змаганнях<br>спостерігається у 54,1 % футболістів. Більшість футболістів мають середній рівень<br>орієнтації на завдання (63,5 %), тоді як високий рівень его орієнтації мають 60,8 %. Це<br>вказує на важливість психологічних характеристик для розвитку і успішності юних<br>футболістів.<br>Висновки. Проведені дослідження підкреслюють необхідність врахування психологічних<br>факторів у тренувальних програмах для досягнення високих спортивних результатів<br>та ефективного розвитку спортсменів.</p> Максим Романюк Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316478 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 АНАЛІЗ ПОКАЗНИКІВ АНАЕРОБНОЇ РОБОТОЗДАТНОСТІ ТА ЛАКТАТНОГО МЕХАНІЗМУ ЕНЕРГОЗАБЕЗПЕЧЕННЯ У ГАНДБОЛІСТОК ВИСОКОЇ КВАЛІФІКАЦІЇ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316482 <p>Актуальність. Актуальність дослідження обумовлена необхідністю удосконалення<br>методів оцінки та підвищення анаеробної роботоздатності спортсменок<br>високої кваліфікації. Дослідження заповнює існуючу прогалину в науковій<br>літературі, пропонуючи нові підходи до оцінки фізичних можливостей<br>гандболісток високої кваліфікації та вдосконалення їх підготовки на основі<br>аналізу анаеробної роботоздатності.<br>Мета дослідження – здійснити аналіз показників анаеробної роботоздатності та<br>лактатного механізму енергозабезпечення у гандболісток високої кваліфікації<br>на констатувальному етапі дослідження.<br>Матеріал і методи: У педагогічному дослідженні взяли участь гандболістки високої<br>кваліфікації з основного складу та резерву гандбольного клубу «Галичанка» м.<br>Львів 21,3 роки. Використано методи: теоретичного аналізу, синтезу та<br>узагальнення; педагогічне спостереження; педагогічне тестування; метод<br>оцінки рівня анаеробної роботоздатності та потужності анаеробного<br>лактатного механізму енергозабезпечення; математико-статистичної обробки<br>даних.<br>Результати. Отримані результати показують, що гандболістки високої кваліфікації<br>продемонстрували середній рівень анаеробної роботоздатності та потужності<br>лактатного механізму енергозабезпечення. В експериментальній групі<br>гравчинь зафіксовано покращення показників в окремих амплуа, проте загалом<br>статистично значущих відмінностей між експериментальною та контрольною<br>групами не виявлено. Найкращі результати досягнуто кутовими гравчинями, які<br>мали найменший час пробігання та найвищу потужність лактатного механізму.<br>Отримані дані вказують на необхідність подальшого вдосконалення<br>тренувальних програм для оптимізації анаеробної роботоздатності та<br>підвищення ефективності ігрової діяльності спортсменок.<br>Висновки. Аналіз показників анаеробної роботоздатності та лактатного механізму<br>енергозабезпечення гандболісток високої кваліфікації показав, що в<br>загальному ці показники знаходяться на середньому рівні. Відсутність<br>статистично значущих відмінностей між експериментальною та контрольною<br>групами свідчить про необхідність подальшого вдосконалення тренувальних<br>програм для оптимізації фізичної підготовки спортсменок. Найкращі результати<br>виявлено у кутових гандболісток, які показали найвищу анаеробну<br>роботоздатність та потужність лактатного механізму, що свідчить про<br>ефективність специфічних тренувальних методик для цього амплуа.</p> Денис Тищенко Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316482 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 ВПЛИВ СЕРОЛОГІЧНИХ МАРКЕРІВ ГРУП КРОВІ СИСТЕМИ АВО НА РОЗВИТОК ОСНОВНИХ ПСИХІЧНИХ ФУНКЦІЙ ЮНИХ СПОРТСМЕНІВ (ІЗ БАГАТОРІЧНОГО ДОСВІДУ АВТОРА) http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316484 <p>Актуальність. Із доступних літературних джерел знаходимо факт виявлення асоціативних<br>взаємозв’язків між серологічними маркерами груп крові системи АВО і можливостями<br>розвитку окремих рухових якостей і психічних властивостей високо тренованих<br>спортсменів. У статті розглянуто результати багаторічних досліджень автора стосовно<br>впливу груп крові на розвиток згаданих функцій юних спортсменів 13-16 років.<br>Мета дослідження – проаналізувати та узагальнити дані наукових досліджень автора статті,<br>які стосуються можливостей використання серологічних маркерів груп крові системи<br>АВО в генетичному прогнозуванні розвитку основних психічних функцій учнівської<br>молоді, яка спеціалізується в різних видах спорту.<br>Матеріал і методи: 1) аналіз наукової та науково-методичної літератури з актуалізованої<br>проблеми; 2) педагогічний експеримент: психофізіологічні дослідження психічних<br>функцій; 3) методи статистики.<br>Результати. встановлено, що юні спортсмени певної групи крові можуть виявляти<br>неоднакові асоціативні зв’язки з різними властивостями конкретної психічної функції,<br>а саме, одні з них – найкращі, тоді як інші – найгірші.<br>Висновки. використання серологічних маркерів груп крові є можливим в генетичному<br>прогнозуванні розвитку основних психічних функцій (уваги, логічного мислення,<br>сприйняття часу, зорової пам'яті) юних спортсменів.</p> Михайло Хорошуха Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316484 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 ВПЛИВ ОБ'ЄКТИВНИХ ТА СУБ'ЄКТИВНИХ ЧИННИКІВ НА РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ КОМАНД В КІБЕРСПОРТІ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316486 <p>Актуальність. Команди у кіберспорті в процесі підготовки та виступу на змаганнях<br>стикаються з різними проблемами, серед яких підготовка команд, система змагань,<br>технічне оснащення, психологічна стійкість та командна взаємодія.<br>Мета дослідження – дослідити чинники, що впливають на спортивний результат та розробити<br>модель їх впливу на результативність команд в кіберспорті.<br>Матеріал і методи: аналіз спеціальної літератури та даних мережі Інтернет; опитування;<br>метод експертних оцінок (n=14); порівняльний аналіз та систематизація; метод<br>моделювання; методи математичної статистики.<br>Результати. Визначено об'єктивні та суб'єктивні чинники, що впливають на результативність<br>команд у кіберспорті. Серед суб'єктивних чинників значущими є взаємодія команди<br>(70 балів), психологічний стан (61 бал), якість тренувань (53 бали), практичний досвід<br>(27 балів) та підтримка тренерського складу (21 бал) (W = 0,77, при χ2 = 46,17, для df=4,<br>p &lt; 0,05). Об'єктивні чинники: технічне обладнання (55 балів), система проведення<br>змагань (53 бали), платформа (33 бали), глядацька аудиторія (16 балів) та призовий<br>фонд (8 балів) (W= 0,83, при χ2 = 51,37, p &lt; 0,05). Розроблено модель впливу чинників<br>на результативність команд. Чинники можуть змінюватися залежно від завдань<br>команди. Модель будується на основі даних, отриманих в результаті аналізу<br>змагальної діяльності команди у кіберспорті. Представлено моделі впливу<br>об’єктивних та суб’єктивних чинників на результативність команди у кіберспорті.<br>Доведено взаємозв'язки між об'єктивними та суб'єктивними чинниками, що<br>впливають на результативність в кіберспорті.<br>Висновки. Визначені об'єктивні та суб'єктивні чинники, що впливають на результативність<br>команд у кіберспорті, розроблена модель створюють комплексне уявлення про їх<br>взаємодію у кіберспорті та вплив на результативність команд.</p> Оксана Шинкарук, Іван Лут, Валерій Пінчук, Михайло Васильєв Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316486 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200 ТЕХНІЧНА ПІДГОТОВКА БОРЦІВ: ОГЛЯД ДОСЛІДЖЕНЬ http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316490 <p>Актуальність. Спортивна підготовка включає фізичну, технічну, тактичну, теоретичну,<br>психологічну та інтегральну складові, кожна з яких має свою специфіку, але служить<br>спільній меті. Технічна підготовка є однією з ключових складових загальної підготовки<br>спортсменів, особливо в боротьбі, де вона визначає здатність виконувати складні<br>прийоми з високою точністю та швидкістю. Наукові дослідження та постійний<br>розвиток технічної підготовки сприяють вдосконаленню підходів до навчання та<br>підвищенню ефективності тренувального процесу.<br>Мета дослідження – визначити сучасні тенденції наукових досліджень з технічної<br>підготовки борців.<br>Матеріал і методи: використовувалися методи аналізу літературних джерел та Інтернету,<br>аналізу та синтезу інформації. Пошук наукових публікацій здійснювався через Google<br>Scholar, Scopus, та Web of Science, з використанням ключових слів. Основний період<br>пошуку охоплював січень 2020 - червень 2024 років, додатково розглядалися<br>публікації за межами цього періоду. Із понад 1100 знайдених публікацій, лише кілька<br>відповідали меті дослідження.<br>Результати. Дослідження в галузі технічної підготовки борців можна умовно поділити на<br>чотири основні напрямки. Перший напрямок стосується побудови навчально-<br>тренувального процесу. Другий охоплює змагальну діяльність та вплив правил<br>змагань на техніко-тактичний арсенал. Третій напрямок присвячений індивідуалізації<br>навчально-тренувального процесу, зокрема технічної підготовки. Останній напрямок<br>пов'язаний з моделюванням та прогнозуванням тренувальної та змагальної діяльності<br>борців, що набуває все більшої уваги останніми роками.<br>Висновки. Аналіз наукових публікацій показав, що технічна підготовка залишається<br>актуальним напрямком у підготовці борців. Технічна підготовленість є критично<br>важливою для успішної змагальної діяльності. Основні особливості технічної<br>підготовки включають високу питому вагу спеціальної підготовки, особливо перед<br>змаганнями; реалізацію індивідуального підходу та взаємозв’язки з спеціальною<br>фізичною підготовкою.</p> Хаоцзінь Ян, Леся Коробейнікова Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://sporthealth.kubg.edu.ua/article/view/316490 вт, 17 гру 2024 00:00:00 +0200