ФОРМИ ТА ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ-ЖІНОК У ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

Автор(и)

  • Олег Багас
  • Олександра Алексєєва

DOI:

https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.22

Ключові слова:

фізична підготовка, вищий військовий навчальний заклад, воєнний стан, військовослужбовці-жінки, мотивація, форми підготовки, психологічна стійкість

Анотація

Актуальність. Аналізуються форми та методи психолого-педагогічних аспектів організації фізичної підготовки військовослужбовців-жінок у вищих військових навчальних закладах (далі – ВВНЗ). Досліджується питання мотивації як складової ефективної фізичної підготовки військовослужбовця у сучасності. Особливу увагу приділено адаптації програм тренувань до фізіологічних, психологічних та соціальних особливостей військовослужбовців-жінок.

Мета дослідження – наукове обґрунтування та вдосконалення організації фізичної підготовки військовослужбовців-жінок у ВВНЗ з урахуванням психолого-педагогічних аспектів, індивідуально орієнтованих методик і вимог сучасного воєнного стану.

Матеріал і методи. Матеріалами дослідження стали наукові праці з фізичного виховання, педагогіки, військової підготовки та практичний досвід застосування сучасних методик фізичного тренування у військових колективах. Використано поєднання теоретичних і практичних підходів: аналіз і синтез науково-методичної літератури, педагогічне спостереження, аналіз навчальних програм, психологічні тести й діагностичні інструменти. Методологія спиралася на системний підхід, що дозволив розглядати фізичну підготовку у взаємозв’язку з психологічною та професійною готовністю військовослужбовців-жінок.

14

Результати. Встановлено, що ефективність фізичної підготовки військовослужбовців-жінок у ВВНЗ залежить від інтеграції фізичних вправ із психолого-педагогічними методиками. Мотиваційно-орієнтовані заняття підвищують зацікавленість та активність, а впровадження функціонального тренінгу й кросфіту покращує витривалість, адаптивність і стресостійкість.

Висновки. Сформовано висновок, що фізична підготовка жінок-військовослужбовців має ґрунтуватися на комплексному підході, що поєднує розвиток фізичних якостей і психологічної стійкості. Запропоновані рекомендації дозволяють удосконалити навчальні програми ВВНЗ з урахуванням фізіологічних та психологічних особливостей, підвищуючи готовність до виконання завдань у сучасних бойових умовах.

Посилання

Міністерство оборони України. (2024). Про затвердження Положення про особливості організації освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, закладах фахової передвищої військової освіти: Наказ від 26.03.2024.

Отримано з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0453-24

Андрєєва, О. В., & Черналівська, О. А. (2024). Вдосконалення професійно-прикладної фізичної підготовки жінок-військовослужбовців в умовах воєнного стану. Національний університет оборони України. [без видавця].

Аспекти навчання та професійної діяльності майбутніх офіцерів-жінок державної прикордонної служби України у контексті їх спеціальної підготовленості. (2024). Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки, 68–81.

Бузід, А. (2024). Теоретичні основи та методологічні підходи до розвитку лідерських якостей у курсантів вищих військових навчальних закладів. Перспективи та інновації науки, 9(43).

Височіна, Н., Гуніна, Л., Котляренко, Л., Малахова, О., & Кириченко, О. (2020). Теоретико-методичні передумови формування системи рукопашної підготовки військовослужбовців-жінок із урахуванням досвіду країн НАТО. Військова освіта, 59–75.

Задорожній, К. (2020). Психологічна підготовка військовослужбовців України: сучасні наукові підходи, теорія, діагностування, практика. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, 1(56).

Замотаєва, Н. В. (2021). Військова педагогіка: історія, теорія, практика (навч. посіб.). Київ: Альфа Реклама.

Зінченко, В., & Черніченко, І. (2023). Педагогічні умови та засоби формування готовності до науково-педагогічної діяльності викладачів ВВНЗ. Збірник наукових праць УДПУ, 1, 138–147.

Клименко, Н. (2019). Роль і місце жінки-військовослужбовця в Україні. Часопис Київського університету права, 1, 91–94.

Ковальчук, Р., & Жуча, П. (2023). Фізична підготовка жінок в армії: проблеми та перспективи. Перспективи та інновації науки, 15(33).

Король, М., & Кравцова, В. (2024). Особливості правового положення військовослужбовців-жінок в Україні. Центральноукраїнський національний технічний університет, 477. [без видавця].

Марущак, М. (2023). Психологічні основи адаптації військовослужбовців ЗСУ до бойових умов. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 35–44.

Мединський, В. І., & Баклан, М. О. (2018). Вплив бойової підготовки на стійкість військовослужбовців. Проблеми загальної та педагогічної психології, 4(5), 87–96.

Москаленко, Н., & Ковтун, А. (2015). Сучасні підходи до викладання дисципліни «Адаптивне фізичне виховання». Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 119–123.

Олійник, Л. (2023). Структурна модель моніторингу якості індивідуальної підготовки НПП ВВНЗ. Військова освіта, 186–196.

Підлетейчук, Р. В. (2024). Особливості визначення рівня фізичної підготовленості військовослужбовців-жінок. [без видавця].

Приходько, Ю. (2021). Дидактика підготовки військових фахівців з вищою освітою: системний підхід ВВНЗ. Військова освіта, 266–278.

Кокун, О. М., та ін. (2017). Психологічна робота з військовослужбовцями-учасниками АТО на етапі відновлення (метод. посіб.). Київ: НДЦ ГП ЗСУ.

Приходько, І. І., Юр’єва, Н. В., Мацегора, Я. В., & Колесніченко, О. С. (2021). Психологічні особливості проходження військової служби військовослужбовцями-жінками в НГУ (монографія). Харків: НА НГУ.

Розвиток ефективної системи фізичної підготовки для підвищення психофізичної стійкості та успішності військовослужбовців. (2023). Збірник наукових праць НАДПСУ. Серія: Педагогічні науки, 33(2), 176–192.

Романчук, С., & Добровольський, В. (2017). Проблема фізпідготовки курсантів-жінок та інноваційні шляхи її вирішення. Фізична активність, здоров’я і спорт, 2(28), 35–42.

Синишина, В., & Осьодло, В. (2023). Методичні аспекти розвитку діагностичної компетентності викладачів ВВНЗ. Перспективи та інновації науки, 13(31).

Спеціальна спрямованість фізичної підготовки як складова особистої безпеки військовослужбовців (Матеріали семінару, Київ, 17.03.2015). (2015). Київ: НУОУ.

Шостак, Р. Г., Кисленко, Д. П., & Поливанюк, В. В. (2024). Спеціальна фізична підготовка структур сектору безпеки і оборони (навч. посіб.). Київ: НУОУ.

Сучасні тенденції та перспективи розвитку фізичної підготовки та спорту ЗСУ... (Матеріали VII МНПК, Київ, 24.11.2023). (2023). Київ: НУОУ.

Тимчик, С. (2024). Особливості тренування жінок у силових видах спорту. Науковий часопис НПУ ім. М. Драгоманова. Серія 15, 6(179), 218–222.

Шмідт, Т. (2024). Формування міжкультурної компетентності майбутніх військових фахівців. Вісник ЧНУ ім. Б. Хмельницького. Серія «Пед. науки», 2, 55–61.

Яковлева, Т. В. (2022). Психологічні особливості адаптації жінок до служби в армії (Дипломна робота). Київ: НАУ.

Ярмак, О. (2024). Аналіз розвитку рухових якостей жінок-військовослужбовців у період воєнного стану. Вісник К-ПНУ. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, 29(1), 51–58.

Ярещенко, О. А., Партико, Н. В., Євтушенко, Є. Г., Белошенко, Ю. К., & Литовченко, А. О. (2021). Передумови формування готовності офіцерів-жінок НПУ до застосування фізичного впливу. Педагогіка формування творчої особистості у ВНЗ та ЗОШ, 214–220.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-27

Як цитувати

Багас, О., & Алексєєва, О. (2025). ФОРМИ ТА ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ-ЖІНОК У ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ. Спортивна наука та здоров’я людини, (2(14), 14–26. https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.22

Номер

Розділ

Статті