ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТА ФІЗИЧНИЙ СТАН ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ КІБЕРСПОРТОМ

Автор(и)

  • Максим Ярмоленко
  • Оксана Шинкарук
  • Андрій Линник
  • Костянтин Бєляєв

DOI:

https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.121

Ключові слова:

кіберспорт, геймінг, діти та підлітки, мотивація, психологічний та фізичний стан

Анотація

Актуальність. Сьогодні кіберспорт став дуже популярним видом спорту серед дітей і
підлітків. Зі зростанням популярності кіберспорту загострюється проблема їх
психологічного та фізичного стану. Наразі існує нагальна потреба у з'ясуванні того,
який вплив кіберспорту на психологічний і фізичного стан юних геймерів. Вивчення
цього питання сприятиме розвитку здоров’язберігаючих технологій і дасть змогу
розробити інноваційні підходи у системі підготовки гравців.
Мета дослідження – підвищити якість та ефективність спортивної підготовки дітей і підлітків
у кіберспорті шляхом визначення їх психологічного та фізичного стану.
Матеріал і методи: аналіз науково-методичної літератури та даних мережі Інтернет;
опитування; педагогічне тестування; методи математичної статистики.
Результати. Встановлено, що тривалий час перебування перед екраном може призводити
до підвищення рівнів стресу (40,6 за шкалою Коуена) та тривожності (45,1 за
шкалою тривожності Спілбергера) у дітей і підлітків. Виявлено, що усереднені
значення показника ІМТ статистично не відрізняється (p > 0,05) між групою
кіберспортсменів (23,1) та однолітків, які не займаються активним геймінгом (21,2).
Отримані дані відносяться до верхніх граничних меж показника ІМТ. Усереднені
показники, хоч і не значуще, проте в групі 2 нижчі, ніж у кіберспортсменів групи 1.
З’ясовано, що 51 % юних гравців мають відхилення гостроти зору, що можна
виправити. Це достатньо високий показник, що може бути наслідком тривалого
перебування перед екраном чи ігровою консоллю. У групі однолітків, які активно
не займалися геймінгом, такі ж проблеми із зором спостерігалися лише у 27%. Це
значно нижчий показник, який вказує на те, що відсутність тривалого впливу
дисплеїв гаджетів знижує ризик порушення зору в означеній групі.
Висновки. Отже, регулярні заняття обраними кіберспортивними дисциплінами мають як
позитивні, так і негативні наслідки для психологічного та фізичного здоров'я дітей і
підлітків. З одного боку, ігрова діяльність сприяє розвитку навичок стратегічного
мислення, концентрації уваги та командної взаємодії. Однак, з іншого боку,
результати проведених досліджень свідчать про те, що тривалий час перебування
перед екраном, може призводити до підвищення рівнів стресу та тривожності, а відсутність фізичної активності призводить до збільшення показника ІМТ та несе
потенційні ризики для здоров'я (порушення постави, ожиріння тощо). Також
значний відсоток юних гравців мають відхилення гостроти зору, що можна
виправити. Це може бути наслідком тривалого перебування перед екраном чи
ігровою консоллю, що призводить до втоми очей та розвитку негараздів, таких як
міопія чи синдром комп'ютерного зору.

Посилання

Андрєєва О, Анохін Е, Бекар С, та ін. Кіберспорт: монографія. За заг. ред. ЄВ Імаса, ОВ Борисової, ОА Шинкарук. Київ: Олімпійська літ.; 2021. 523-7 с.

Ковальчук НВ, Ярмоленко МА, Гординський ЮС. Сучасні погляди на формування мотивації у дітей і підлітків до занять різними кіберспортивними дисциплінами. Філософія культурно-мистецької освіти: матеріали ІІІ Всеукр. наук. конф. Київ: КНУКіМ; 2024. С. 70-3.

Чижик ВВ, Дудник ОК. Методи досліджень у фізичному вихованні: навч. посібник для студентів. Біла Церква; 2013. С. 224-7.

Шинкарук О, Бишевець Н, Сергієнко К, Строганов С, Анохін Е. Аналіз контингенту осіб, які займаються кіберспортом. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022;(1):32-3.

Ярмоленко МА, Акішев ОВ, Ковальчук НВ. Проблеми мотивації дітей та підлітків до занять кіберспортом. Інноваційні та інформаційні технології у фізичній культурі, спорті, фізичній терапії та ерготерапії: матеріали VII Всеукр. електр. наук.-практ. конф. з міжн. участю (Київ, 9 квітня 2021 р.). За ред. ОА Шинкарук. Київ: НУФВСУ; 2024. С. 187-9.

Ярмоленко МА, Жуков ВО, Акішев ОВ. Чинники, що впливають на формування мотивації у дітей та підлітків до занять кіберспортом. Наук. час. НПУ ім. МП Драгоманова. Серія 15. 2024;3(175):204-9.

Ярмоленко МА, Шинкарук ОА, Шапар КО, Ковальчук НВ. Особливості формування мотивації у підлітків до занять кіберспортом. Наук. час. НПУ ім. МП Драгоманова. Серія 15. 2023;5(164):175-6.

Faust K, Meyer J, Griffiths MD. Competitive and professional gaming: discussing potential benefits of scientific study. Int J Cyber Behav Psychol Learn. 2013;3(1):69-74.

Imas E. Cybersport in Ukraine as a modern cultural phenomenon. Theory Methods Phys Educ Sports. 2021;(1):76-7.

Rudolf K, et al. Demographics and health behavior of video game and esports players in Germany: The esports study 2019. Int J Environ Res Public Health. 2020;17-8.

Mehroof M, Griffiths MD. Online gaming addiction: the role of sensation seeking, self-control, neuroticism, aggression, state anxiety, and trait anxiety. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2010;13:313-5.

Nagorsky E, Wiemeyer J. The structure of performance and training in esports. PLoS One. 2020;15(8):14-25.

Scholz T, Völkel L, Uebach C. Sportification of esports - a systematization of sport-teams entering the esports ecosystem. Int J Esports. 2021;1(1):7-9.

Shynkaruk O, Byshevets N, Iakovenko O, Serhiyenko K, Anokhin E, Yukhno Y, Usychenko V, Yarmolenko M, Stroganov S. Modern approaches to the preparation system of masters in eSports. Sport Mont. 2021;19(S2):69-72.

Weiss T, Schiele S. Virtual worlds in competitive contexts: analyzing esports consumer needs. Electron Mark. 2013;23(4):307-16.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-18

Як цитувати

Ярмоленко, М., Шинкарук, О., Линник, А., & Бєляєв, К. (2025). ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТА ФІЗИЧНИЙ СТАН ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ КІБЕРСПОРТОМ. Спортивна наука та здоров’я людини, (1(13), 249–259. https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.121

Номер

Розділ

Статті