ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИК НАВЧАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ОЗДОРОВЧО - РЕКРЕАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ЗАНЯТЬ ЗІ ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 017 ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ

Автор(и)

  • Олена Школа
  • Ольга Макотченко
  • Дмитро Сичов

DOI:

https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.120

Ключові слова:

оздоровчо-рекреаційні технології, здобувачі освіти, фізична культура, спорт, фітнес

Анотація

Актуальність. Застосування оздоровчо-рекреаційних технологій в освітньому процесі
здобувачів освіти спеціальності 017 Фізична культура і спорт дозволяє не тільки
набувати практичні навички здорового способу життя, а й сприяє розвитку
професійних здібностей, забезпечуючи комплексний підхід до навчання.
Мета дослідження – оцінка ефективності методик, заснованих на оздоровчо-рекреаційних
технологіях, для розвитку фізичних і психоемоційних якостей здобувачів освіти
спеціальності 017 Фізична культура і спорт.
Матеріал і методи. В дослідженні брало участь 60 здобувачів освіти спеціальності 017
Фізична культура і спорт 2-3 курсів навчання. Методи: аналіз наукових публікацій,
опитування, тест безпорадності Ланжера, тест на тривожність Спілбергера, шкала
депресії Бека, тест на психологічне благополуччя Річарда Вагнера, педагогічне
тестування, статистичні методи обробки даних.
Результати. Впровадження оздоровчо-рекреаційних технологій в освітній процес здобувачів
призвело до позитивних змін у різних аспектах їхнього фізичного та
психоемоційного здоров'я. Здобувачі освіти показали значне покращення в
основних показниках фізичної підготовленості: витривалість збільшилася на 25%,
сила – на 50%, а гнучкість – на 66%, швидкість і аеробна витривалість також
покращилися. Рівень стресу знизився на 50%, рівень тривожності – на 40%.
Емоційна стабільність студентів збільшилася на 33%, а здатність до концентрації
уваги – на 20%, що свідчить про покращення психічного здоров'я та готовності до
навчальної діяльності. Середній бал успішності студентів зріс на 20%, а кількість
пропусків зменшилася на 60%. Більше здобувачів покращили свої результати, що
вказує на позитивний вплив фізичних та психоемоційних змін на освітній процес.
Висновки. Аеробні вправи, силові тренування, вправи на гнучкість, йога та інші методики
сприяли не лише поліпшенню фізичного стану, але й емоційного благополуччя, що
є важливим для успішного навчання та адаптації до життя. Використання різних
методик у комплексі дозволяє створити оптимальні умови для розвитку здорового
способу життя серед здобувачів освіти.

Посилання

Бірючинська С. Ключові показники ефективності (KPI) та шляхи їх застосування у фітнес-галузі України. Спортивна наука та здоров’я людини. 2023;2(10):19-29. DOI: https://doi.org/10.28925/2664-2069.2023.23.

Дутчак МВ, Чеховська ЛЯ. Кадрові потреби сфери оздоровчого фітнесу в Україні. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2019; (108)2: 46-52.

Макотченко ОА. Індивідуальний підхід – як основна мета у використанні оздоровчо-рекреаційних технологій. Актуальні проблеми фізичної культури і спорту в сучасному суспільстві: збірник наукових праць VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2024: 59-62.

Отравенко ОВ. Інноваційні методи навчання як основа якісної професійної підготовки майбутнього вчителя фізичної культури. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету». 2019:222-230.

Старченко А. Фізична активність, як важливий пріоритет розвитку успішної країни:європейський досвід. Спортивна наука та здоров’я людини. №1(9)2023:139-147. DOI: 10.28925/2664-2069.2023.110.

Cтратегія розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 року URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1089-2020-%D0%BF#n9.

Шинкарьова ОД, Отравенко ОВ. Дозвіллєво-рекреаційна діяльність як складова здорового стилю життя студентської молоді. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): зб. наукових праць. Київ: Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова. 2020;3К(123)20:484-9.

Школа О, Жамардій В, Пелешенко І, Сичов Д. Дистанційне навчання здобувачів вищої освіти Харківської гуманітарно-педагогічної академії в аспекті використання на заняттях інформаційно-комунікаційних технологій. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2023;176;20:110-4.

Школа ОМ, Добролюбова НВ, Василенко КО. Впровадження різних видів рухової активності для професійної підготовки майбутніх хореографів. Актуальні проблеми фізичної культури і спорту в сучасному суспільстві: збірник наукових праць VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2024:97-100.

Grynova M, Zhamardiy V, Kravchenko I, Shkola O, Donchenko V, Peleshenko I, Lyvatskyi O. Pedagogical Conditions for the Formation of the Readiness of Future Specialists in Physical Rehabilitation to Work with Athletes of Water Srorts in the Process of Professional Training. Acta Balneologiga. 2023; Vol. LXV, 6(178): 392-400. DOI: 10.36740/ABAL202306108.

Katzmarzyk PT, Friedenreich C, Shiroma EJ. Physical inactivity and non-communicable disease burden in low-income, middle-income and highincomecountries. Br J Sports Med. 2022; 56(2): 101–6.

Making every school a health-promoting school: Global standards and indicators. Geneva: World Health Organization; 2021.

Otravenko OV. Formation of digital competence of future physical education teachers in innovative environment. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020;3(70):180-4. DOI: 10.32840/1992-5786.2020.70-3.33.

Otravenko O, Shkola O, Shynkarova О, Zhamardiy V, lyvatskyi O, Pelypas D. Leisure and recreational activities of student youth in the context of healthpreservation. Journal for Educators, Teachers and Trainers. 2021;12(3):146-154. DOI: 10.47750/jett.2021.12.03.014.

Otravenko O, Shkola O, Zhamardiy V, Shynkarova O, Fomenko O, Poluliashchenko T, Donchenko V. Fostering the social activity of future specialists in physical education and sports in a health-preserving environment. Acta Balneologiga. 2024;67(2):135-143. DOI: 10.36740/ABAL202402110.

Physical activity strategy for the WHO European Region 2016 - 2025. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2015. https://apps.who.int/iris/ handle/10665/329407.

Shkola O, Zhamardiy V, Donchenko V, Zolochevskyi V, Poluliashchenko T, Sokolenko O, Pavliuk O. Study of the Impact of Electronic Learning Tools on the Level of Formation of Health-Preserving Competence Among Students of the Specialty «Therapy And Rehabilitation». Acta Balneologiga. 2023;LXV6(178):406-414. DOI: 10.36740/ABAL202306110.

Smith MJ. The psychology of eSports: The impact of mental health on performance. Journal of Sports Psychology. 2020;37(2):123-135.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-18

Як цитувати

Школа, О., Макотченко, О., & Сичов, Д. (2025). ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИК НАВЧАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ОЗДОРОВЧО - РЕКРЕАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ЗАНЯТЬ ЗІ ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 017 ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ. Спортивна наука та здоров’я людини, (1(13), 236–248. https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.120

Номер

Розділ

Статті