ОСОБЛИВОСТІ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАТРИМКОЮ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.116Ключові слова:
фізичний розвиток, діти, затримка мовлення, старший дошкільний вік, фізичне вихованняАнотація
Актуальність. Дошкільний вік по праву вважається важливим етапом у формуванні основ
гармонійного фізичного розвитку. У цей період фізичне виховання відіграє ключову
роль, сприяючи покращенню антропометричних показників, розвитку рухової
активності і зміцненню загального фізичного стану. Для дітей з порушенням
мовленнєвого розвитку фізичне виховання в закладах дошкільної освіти займає
важливе місце у формуванні гармонійного розвитку та відіграє важливу роль в
адаптації дошкільнят в освітньому процесі.
Мета дослідження – визначити особливості фізичного розвитку дітей 5-6 років із затримкою
мовленнєвого розвитку в процесі фізичного виховання.
Матеріал і методи: аналіз спеціальної літератури, узагальнення та систематизація даних
науково-методичної літератури і даних мережі Інтернет; окремі показники
антропометрії та методи математичної статистики. Контингент учасників – 60 дітей
5-6 років із затримкою мовленнєвого розвитку. База проведення досліджень –
заклади дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №652, №779, №270
Дарницького району м. Києва. Для обробки даних про зріст та маси тіла дошкільнят
використовувалось програмне забезпечення WHO AnthroPlus.
Результати. Було встановлено, що нормальна маса тіла та співвідношення маси до довжини
тіла спостерігаються у 70% дітей віком 5–6 років із затримкою мовлення. Однак
лише 45% цих дітей мають довжину тіла, яка відповідає нормативам, визначеним
ВООЗ. Понад половину обстежених дітей характеризує нормальний рівень
розвитку грудної клітки, серед яких більшість становлять діти з астенічною
тілобудовою.
Висновки. Статистично значущих відмінностей у частоті випадків астенічного типу тілобудови
та нормального рівня розвитку грудної клітки залежно від віку чи статі виявлено не
було (p>0,05). Відсутність суттєвих відмінностей за фізичним розвитком між
різними підгрупами дітей із затримкою мовленнєвого розвитку дозволяє
застосовувати уніфікований підхід до оцінки їхнього фізичного розвитку.
Посилання
Державна служба статистики України [Інтернет]. Дошкільна освіта в Україні; [цитовано 25 лип. 2024]. Доступно на: https://www.ukrstat.gov.ua/.
Кривошеїна ВО. Фізична підготовленість дошкільнят 5–6 років з порушеннями мовлення. Наук. вісн. Південноукр. нац. пед. ун-ту ім. КД Уш. Пед. науки. 2018;(3):63-69.
Пінчук ЮВ, Породько МІ. Система фізичної реабілітації дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення. Наук. часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоман. 2015;(29):72-78.
Породько МІ. Діагностика мовленнєвої функції дітей відповідно до міжнародної класифікації хворіб. Метеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти. Секція спеціальної освіти та соціальної роботи. 5 лютого 2019 р.; Львів. Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка; 2019.142- 145.
Посібник WHO AnthroPlus для персональних комп’ютерів: програмне забезпечення для оцінки росту дітей і підлітків у світі. Женева: ВООЗ, 2009 (https://www.who.int/tools/growth-reference-datafor-5to19-years)
Сухар ВЛ. Фізичний розвиток дошкільнят. Усі вікові групи. Харків: Ранок; 2012. 176 с.
Трачук СВ, Голуб ВА, Довгаль ВІ, Сиротюк СМ. Європейський досвід організації рухової активності дошкільників. 2024;(11(184):214-218.
Шевченко Ю, Дубяга С. Фізичний розвиток дітей старшого дошкільного віку як педагогічна проблема. Pedagog Psychol Med Biol Probl Phys Train Sports. 2009:143-146.
Barnett LM; Lai SK; Veldman SLC. et al. Correlates of Gross Motor Competence in Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med. 2016;46:1663–1688. DOI: 10.1007/s40279-016-0495-z
Langbecker D, Snoswell CL, Smith, AC, Verboom, J, Caffery, LJ. Long-term effects of childhood speech and language disorders: A scoping review. South African Journal of Childhood Education 2020;10(1), 1–13. DOI: https://doi.org/10.4102/sajce.v10i1.801
Manasova IS, Yadgarova ShS. Analysis of indicators of physical development of preschool children. CAJMNS. 2021;2(2):154-157.
Rico-González M, Paolo Ardigò L, P.Ramírez-Arroyo A, D. Gómez-Carmona C. Anthropometric influence on preschool children’s physical fitness and motor skills: a systematic review. Funct. Morphol. Kinesiol. 2024;9(2), 95; DOI: 10.3390/jfmk9020095
Rustamov AA., Ikromboyev A. Mechanisms for the development of preschool children through the means of physical education. Proximus Journal of Sports Science and Physical Education. 2024;1(4): 51-55.
Wang MV, LekhalR, Aaro LE, Holte A, Schjolberg S. The developmental relationship between language and motor performance from 3 to 5 years of age: a prospective longitudinal population study. BMC Psychol 2. 2014: 34. DOI:10.1186/s40359-014-0034-3
凌之晨, 罗峰. 幼儿体育对幼儿身心发展重要性研究概述[J]. 体育科学进展, 2022; 10(4): 748-752. DOI:10.12677/APS.2022.104108.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.