ЗАГАЛЬНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМАТИКИ ФОРМУВАННЯ СПОРТИВНОГО ІМІДЖУ

Автор(и)

  • Ірина Климець

DOI:

https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.18

Ключові слова:

імідж, спортивна команда, тренер, спортсмен, спорт

Анотація

Актуальність. За результатами досліджень, у минулому спортсмени здебільшого не
приділяли уваги формуванню свого публічного іміджу та його впливу на
громадську думку. Сьогодні ж, коли фізкультурно-спортивні послуги все більше
набувають форми товару та спорт активно використовується в рекламній індустрії,
сприятливий, привабливий імідж спортсмена стає одним із тих факторів, що
визначають його матеріальний добробут.
Мета дослідження – проаналізувати загальні аспекти проблематики формування
спортивного іміджу.
Матеріал і методи: аналіз наукової, професійної та періодичної літератури, спостереження.
Результати. У наукове вживання поняття імідж було запроваджено лише на початку 60-х
років ХХ століття. Імідж походить від латинського слова «imago» – образ, який
пов’язаний з іншою лексемою – «imitari», тобто, імітувати. Тлумачний словник
Вебстера дає таке визначення цього поняття: «імідж» – штучна імітація чи подача
зовнішньої форми певного об’єкта, особливо особистості. Він є уявним уявленням
про людину, товар або інститут, спрямовано формується в суспільній свідомості за
допомогою паблісіті, реклами чи пропаганди. Проблему іміджу спорту слід
розглядати за такими основними аспектами, як-от: психологічний, педагогічний,
професійний, фізіологічний, комунікативний, соціологічний, політологічний.
Висновки. Формування спортивного іміджу – це образ спортсмена, тренера, команди тощо,
який цілеспрямовано чи стихійно формується і психологічно впливає на різні
соціальні групи, які пов’язані зі спортом. Імідж у спорті, що формується
цілеспрямовано, використовується з метою популяризації (або дискредитації)
спортсмена, тренера, команди тощо.

Посилання

Бохонкова ЮО. Соціально-психологічні особливості впливу соціальних мереж на особистісний розвиток у студентському віці. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2018;3(1):53-9.

Бохонкова ЮО. Психологічні засади проектування та прогнозування розвитку особистості: монографія. Луганськ: Ноулідж; 2014. 219 с.

Данилюк ІВ. Менталітет як провідна етнопсихологічна характеристика. Вісн. Одес. нац. ун-ту. Серія: Психологія. 2017;22(1):68-78. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2017_22_1_11

Данилюк ІВ. Становлення психологічної думки вітчизняної української психології XX століття в структурі: інтеріоризація – катарсис – екстаз. Вісн. Одес. нац. ун-ту. Серія: Психологія. 2017;22(1):145-52. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2017_22_1_19

ваній ІВ. Психологія фізичного виховання та спорту: навч.-метод. посібник. Суми: ФОП Цьома СП;

204 с.

Клименко ВВ. Психологія спорту. Київ: МАУП; 2007. 427 с.

Платонов ВМ. Сучасна система спортивного тренування: підручник. Київ: Перша друкарня; 2021. С. 214-5.

Прозар МВ, Авінов ВЛ, Петров АО, Стасюк ВА, Балан СМ. Теорія і методика спортивних ігор: навч. посібник. Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький ОА; 2020. 320 с.

Петровська ТВ. Соціально-психологічні складові іміджу спортивного тренера як суб’єкта спортивної діяльності. Наук. час. НПУ імені М.П. Драгоманова. 2016;(4):74-7.

Позднишев ЄВ. Роль вербального компонента і психічних процесів у формуванні іміджу спортсмена. Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. 2005;VIII(2):264-72.

Позднишев ЄВ. Головні соціально-психологічні чинники, що формують імідж спортсмена. Наук. зап. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. Київ: Главник; 2005;(26):391-7.

Позднишев ЄВ. Журналіст як головний суб’єкт формування іміджу у спорті (соціально-психологічний аналіз). Наук. зап. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. Київ: Міленіум; 2007;(32):487-97.

Позднишев ЄВ. Вплив інтересів телебачення на процес формування іміджу в спорті. Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. Київ: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство»; 2007;X(2):402-11.

Позднишев ЄВ. Роль інструментів психотехнологій у формуванні та просуванні іміджу суб’єктів спортивної діяльності. Психологія: реальність і перспективи: зб. наук. пр. Рівн. держ. гум. ун-ту. 2017;(8):220-5.

Позднишев ЄВ. Особливості використання психотехнологій формування та підтримки іміджу спортсменів в умовах глобалізації. Наук. вісник Херс. держ. ун-ту. Серія: Психологічні науки. Херсон: ВД «Гельветика»; 2017;4(2):146-51.

Pozdnishev YV. The role of psychotechnology tools in the formation and promotion of the image of sports activity subjects. Psychology: Reality and Prospects: Collection of Scientific Papers of Rivne State Humanities University. 2017;8:220–225.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-18

Як цитувати

Климець, І. (2025). ЗАГАЛЬНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМАТИКИ ФОРМУВАННЯ СПОРТИВНОГО ІМІДЖУ. Спортивна наука та здоров’я людини, (1(13), 82–90. https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.18

Номер

Розділ

Статті