ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОКАЗНИКІВ ПСИХОМОТОРНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ 4-6 РОКІВ З РОЗЛАДАМИ СПЕКТРУ АУТИЗМУ ТА НОРМОТИПОВИХ ДІТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.12Ключові слова:
психомоторний розвиток, діти з розладами спектру аутизму, діагностика психомоторного розвитку дітей, рівні психомоторного розвитку, критичний рівень розвиткуАнотація
Актуальність. Аутизм стає все більш серйозною проблемою для сучасного суспільства,
оскільки кількість діагностованих випадків постійно зростає. Діти з розладами
аутистичного спектру стикаються з великими труднощами в соціальній взаємодії та
комунікації, що створює значні бар'єри для їхньої інтеграції в суспільство. Ці діти
потребують не лише постійної уваги, але й спеціалізованої реабілітації, яка
спрямована на розвиток їхніх умінь і навичок та покращення якості життя. Варто
зазначити, що ефективна реабілітація вимагає комплексного підходу, який
об’єднує зусилля батьків, педагогів, медичних працівників і науковців. Науковці і
практики стверджують, що важливо не лише забезпечити фінансування таких
програм, але й активно інвестувати у проведення наукових досліджень, які дадуть
змогу розробити сучасні методики корекції. Основою створення дієвих
реабілітаційних програм є детальний аналіз психомоторного розвитку дітей, а
також вивчення їхніх індивідуальних потреб і особливостей [11, 17-19].
Мета дослідження – наукове обґрунтування психомоторного розвитку дітей із розладами
аутистичного спектру на підставі проведення експерименту і порівняння
показників психомоторного розвитку дітей з аутизмом (експериментальна група) і
нормотипових дітей (контрольна група).
Матеріал і методи: у дослідженні взяли участь діти з розладами спектру аутизму 4-6 років
(49 осіб) і нормотипові діти такого ж віку (52 особи). Під час проведення науково-
дослідної роботи було використано такі методи дослідження як: аналіз, синтез і
узагальнення наукової та науково-методичної літератури, педагогічне
спостереження, тестування задля визначення показників розвитку психомоторики
означеного контингенту дітей, оцінка загального балу розвитку психомоторної
сфери і відповідного рівня, а також методи математичної статистики.
Результати. У результаті тестування в експериментальній групі (ЕГ) із 49 дітей з аутизмом
середній бал загального розвитку їхньої психомоторики склав 1,86 б. (р=0,0000), що
є критичним рівнем її розвитку. Найнижчий бал в експериментальній групі – 1,33 б.
(р=0,0000), що характеризує розвиток психомоторики дівчинки 4-х років. Найв
ищий бал у цій групі – 2,33 б. (р=0,0000) у хлопчика 6-ти років.
Результати дослідження психомоторики свідчать про те, що діти з аутизмом на
початку експерименту знаходяться на «критичному», «низькому» та «середньому»
рівнях психомоторного розвитку. Втім, «середній» рівень серед дітей з аутизмом
зустрічається набагато рідше ніж «критичний».
Висновки. З’ясовано, що в групах аутичних дітей не було визначено значних відмінностей у
показниках психомоторного розвитку між дівчатками та хлопчиками. У хлопчиків
ці показники дещо перевищують показники у дівчат (за винятком мімічного тесту).
У тестах, де відмінності все ж спостерігались, вони були несуттєвими. Виходячи з
представленого вище, розробляти окремі програми для дітей різної статі віком 4-6
років, у яких був визначений аутизм, не має сенсу. Однак, починати корекційну
роботу треба якомога раніше. Якщо діти з РАС до 2-х років не мали втручання або
корекції, то потім дуже важко впливати на вади поведінки [7,10].
Посилання
Завалко K, Фip C. Основи Opф-педагогіки: навчальнo-мeтoдичний посібник. Під заг. ред. К.В. Завалкo. Чернiгів: ПАТ «ПВК» «Десна»; 2018. 162 с.
Островська КО, Островський ІП. Основи психолого-педагогічної та медичної діагностики дітей із спектром аутистичних порушень. Львів: Тріада плюс; 2015. 232 с.
Породько МІ. До питання психомоторного розвитку дошкільників із аутистичним спектром порушень. Наук Часоп Корекц Педагог Спец Психол. 2016;(32):69–73.
Породько М, Шульженко Д. Психомоторний розвиток дітей старшого дошкільного віку з аутистичним спектром порушень. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020;4(31):262–9.
Скрипник ТВ. Феноменологія аутизму. Київ: Фенікс; 2010. 388 с.
Скрипник ТВ. Стандарти психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами аутичного спектра: навч.-метод. посіб. Київ: Педагогічна думка; 2013. 56 с.
Сухіна І, Риндер І, Скрипник Т. Психологічна модель раннього втручання для дітей з аутизмом: посібник. За ред. Сухіної ІВ. Київ-Чернівці: Букрек; 2017. 192 с.
Тарасун В. Психолого-педагогічна допомога дітям переддошкільного віку з особливостями розвитку: напрями реалізації. Монографія. Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова; 2012. 412 с.
Хамаде А. Корекція психофізичного стану дітей шкільного віку з розладами аутичного спектру засобами фізичного виховання в умовах інклюзивної освіти [дисертація]. Львів: Львівський державний університет фізичної культури; 2021. 26 с.
Шинкарюк АІ. Розвиток психомоторики дитини від народження до шести років як передумова особистісної активності. Проб Сучас Психол. 2012;(17):733–42.
American Psychiatric Association. The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders:
DSM 5. Oxon: Bookpoint; 2013.
Beneficial use and potential effectiveness of physical activity in autism spectrum disorder. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2020;17(20):7642. Available from: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7642468/
Bodnar I, Hamade A. The effect of physical activity interventions on development of children with autism spectrum disorder. Pedagog Psychol Med-Biol Probl Phys Train Sports. 2019;23(3):18–25. DOI:10.15561/18189172.2019.0302.
Bodnar I, Pavlova I, Khamade A. Physical education of children with autism spectrum disorders:m a systematic review of structure and effects of interventional programs. Physiother Quart. 2020;28(4):61–70. DOI:10.5114/pq.2020.96232.
Effects of a physical exercise program (PEP-Aut) on autistic children's social functioning, motor performance, and muscle strength. Front Public Health [Internet]. 2018;6:47. Available from: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2018.00047/full.
Physical activity rates in children and adolescents with autism spectrum disorder compared to the general population. Res Autism Spectr Disord [Internet]. 2020;70:101469. Available from: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7176323/
Rogers SJ, Vismara LA. Evidence-based comprehensive treatments for early autism. J Clin Child Adolesc Psychol. 2008;37:8–38. doi:10.1080/15374410701817808.
Rogers SJ, Vismara LA, Vagner AL, McCormick C, Young G, Ozonoff S. Autism treatment in the first year of life: a pilot study of infant start, a parent-implemented intervention for symptomatic infants. J Autism Dev Disord. doi:10.1007/s10803-014-2202-y.
Rogers SJ, Dawson G. Early Start Denver Model for young children with autism: promoting language, learning, and engagement. New York: Guilford; 2010. 297 p.
Whitehead ME, Durden-Myers EJ, Pot N. The value of fostering physical literacy. J Teach Phys Educ. 2018;37(3):252–61. doi:10.1123/jtpe.2018-0139.
Romero-Naranjo FJ. Body percussion – Programacion didactica. Volumenes 1 y 2. Alicante, España: Body Music - Body Percussion Press; 2017.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.