ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОКАЗНИКІВ ПСИХОМОТОРНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ 4-6 РОКІВ З РОЗЛАДАМИ СПЕКТРУ АУТИЗМУ ТА НОРМОТИПОВИХ ДІТЕЙ

Автор(и)

  • Андрій Баришников

DOI:

https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.12

Ключові слова:

психомоторний розвиток, діти з розладами спектру аутизму, діагностика психомоторного розвитку дітей, рівні психомоторного розвитку, критичний рівень розвитку

Анотація

Актуальність. Аутизм стає все більш серйозною проблемою для сучасного суспільства,
оскільки кількість діагностованих випадків постійно зростає. Діти з розладами
аутистичного спектру стикаються з великими труднощами в соціальній взаємодії та
комунікації, що створює значні бар'єри для їхньої інтеграції в суспільство. Ці діти
потребують не лише постійної уваги, але й спеціалізованої реабілітації, яка
спрямована на розвиток їхніх умінь і навичок та покращення якості життя. Варто
зазначити, що ефективна реабілітація вимагає комплексного підходу, який
об’єднує зусилля батьків, педагогів, медичних працівників і науковців. Науковці і
практики стверджують, що важливо не лише забезпечити фінансування таких
програм, але й активно інвестувати у проведення наукових досліджень, які дадуть
змогу розробити сучасні методики корекції. Основою створення дієвих
реабілітаційних програм є детальний аналіз психомоторного розвитку дітей, а
також вивчення їхніх індивідуальних потреб і особливостей [11, 17-19].
Мета дослідження – наукове обґрунтування психомоторного розвитку дітей із розладами
аутистичного спектру на підставі проведення експерименту і порівняння
показників психомоторного розвитку дітей з аутизмом (експериментальна група) і
нормотипових дітей (контрольна група).
Матеріал і методи: у дослідженні взяли участь діти з розладами спектру аутизму 4-6 років
(49 осіб) і нормотипові діти такого ж віку (52 особи). Під час проведення науково-
дослідної роботи було використано такі методи дослідження як: аналіз, синтез і
узагальнення наукової та науково-методичної літератури, педагогічне
спостереження, тестування задля визначення показників розвитку психомоторики
означеного контингенту дітей, оцінка загального балу розвитку психомоторної
сфери і відповідного рівня, а також методи математичної статистики.
Результати. У результаті тестування в експериментальній групі (ЕГ) із 49 дітей з аутизмом
середній бал загального розвитку їхньої психомоторики склав 1,86 б. (р=0,0000), що
є критичним рівнем її розвитку. Найнижчий бал в експериментальній групі – 1,33 б.
(р=0,0000), що характеризує розвиток психомоторики дівчинки 4-х років. Найв
ищий бал у цій групі – 2,33 б. (р=0,0000) у хлопчика 6-ти років.
Результати дослідження психомоторики свідчать про те, що діти з аутизмом на
початку експерименту знаходяться на «критичному», «низькому» та «середньому»
рівнях психомоторного розвитку. Втім, «середній» рівень серед дітей з аутизмом
зустрічається набагато рідше ніж «критичний».
Висновки. З’ясовано, що в групах аутичних дітей не було визначено значних відмінностей у
показниках психомоторного розвитку між дівчатками та хлопчиками. У хлопчиків
ці показники дещо перевищують показники у дівчат (за винятком мімічного тесту).
У тестах, де відмінності все ж спостерігались, вони були несуттєвими. Виходячи з
представленого вище, розробляти окремі програми для дітей різної статі віком 4-6
років, у яких був визначений аутизм, не має сенсу. Однак, починати корекційну
роботу треба якомога раніше. Якщо діти з РАС до 2-х років не мали втручання або
корекції, то потім дуже важко впливати на вади поведінки [7,10].

Посилання

Завалко K, Фip C. Основи Opф-педагогіки: навчальнo-мeтoдичний посібник. Під заг. ред. К.В. Завалкo. Чернiгів: ПАТ «ПВК» «Десна»; 2018. 162 с.

Островська КО, Островський ІП. Основи психолого-педагогічної та медичної діагностики дітей із спектром аутистичних порушень. Львів: Тріада плюс; 2015. 232 с.

Породько МІ. До питання психомоторного розвитку дошкільників із аутистичним спектром порушень. Наук Часоп Корекц Педагог Спец Психол. 2016;(32):69–73.

Породько М, Шульженко Д. Психомоторний розвиток дітей старшого дошкільного віку з аутистичним спектром порушень. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020;4(31):262–9.

Скрипник ТВ. Феноменологія аутизму. Київ: Фенікс; 2010. 388 с.

Скрипник ТВ. Стандарти психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами аутичного спектра: навч.-метод. посіб. Київ: Педагогічна думка; 2013. 56 с.

Сухіна І, Риндер І, Скрипник Т. Психологічна модель раннього втручання для дітей з аутизмом: посібник. За ред. Сухіної ІВ. Київ-Чернівці: Букрек; 2017. 192 с.

Тарасун В. Психолого-педагогічна допомога дітям переддошкільного віку з особливостями розвитку: напрями реалізації. Монографія. Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова; 2012. 412 с.

Хамаде А. Корекція психофізичного стану дітей шкільного віку з розладами аутичного спектру засобами фізичного виховання в умовах інклюзивної освіти [дисертація]. Львів: Львівський державний університет фізичної культури; 2021. 26 с.

Шинкарюк АІ. Розвиток психомоторики дитини від народження до шести років як передумова особистісної активності. Проб Сучас Психол. 2012;(17):733–42.

American Psychiatric Association. The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders:

DSM 5. Oxon: Bookpoint; 2013.

Beneficial use and potential effectiveness of physical activity in autism spectrum disorder. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2020;17(20):7642. Available from: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7642468/

Bodnar I, Hamade A. The effect of physical activity interventions on development of children with autism spectrum disorder. Pedagog Psychol Med-Biol Probl Phys Train Sports. 2019;23(3):18–25. DOI:10.15561/18189172.2019.0302.

Bodnar I, Pavlova I, Khamade A. Physical education of children with autism spectrum disorders:m a systematic review of structure and effects of interventional programs. Physiother Quart. 2020;28(4):61–70. DOI:10.5114/pq.2020.96232.

Effects of a physical exercise program (PEP-Aut) on autistic children's social functioning, motor performance, and muscle strength. Front Public Health [Internet]. 2018;6:47. Available from: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2018.00047/full.

Physical activity rates in children and adolescents with autism spectrum disorder compared to the general population. Res Autism Spectr Disord [Internet]. 2020;70:101469. Available from: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7176323/

Rogers SJ, Vismara LA. Evidence-based comprehensive treatments for early autism. J Clin Child Adolesc Psychol. 2008;37:8–38. doi:10.1080/15374410701817808.

Rogers SJ, Vismara LA, Vagner AL, McCormick C, Young G, Ozonoff S. Autism treatment in the first year of life: a pilot study of infant start, a parent-implemented intervention for symptomatic infants. J Autism Dev Disord. doi:10.1007/s10803-014-2202-y.

Rogers SJ, Dawson G. Early Start Denver Model for young children with autism: promoting language, learning, and engagement. New York: Guilford; 2010. 297 p.

Whitehead ME, Durden-Myers EJ, Pot N. The value of fostering physical literacy. J Teach Phys Educ. 2018;37(3):252–61. doi:10.1123/jtpe.2018-0139.

Romero-Naranjo FJ. Body percussion – Programacion didactica. Volumenes 1 y 2. Alicante, España: Body Music - Body Percussion Press; 2017.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-18

Як цитувати

Баришников, А. (2025). ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОКАЗНИКІВ ПСИХОМОТОРНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ 4-6 РОКІВ З РОЗЛАДАМИ СПЕКТРУ АУТИЗМУ ТА НОРМОТИПОВИХ ДІТЕЙ. Спортивна наука та здоров’я людини, (1(13), 18–28. https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.12

Номер

Розділ

Статті