САМОЕФЕКТИВНІСТЬ ТРЕНЕРІВ ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКИХ БАСКЕТБОЛЬНИХ КОМАНД
DOI:
https://doi.org/10.28925/2664-2069.2024.28Ключові слова:
баскетбол, рівень самоефективності, дитячо-юнацький спорт, управління командою, тренерська діяльністьАнотація
Актуальність. Успішність тренерської діяльності, загальновідомо, демонструє результат
досягнень вихованців (місце, що посіла команда у відповідних змаганнях, кількість
підготовлених спортсменів у збірні команди різних рівнів та якісні показники
ефективності змагальної діяльності спортсменів). Особливої уваги заслуговує
вивчення особистісних вимог тренера до результативності тренерської діяльності, яка
запобігає психічному виснаженню спеціаліста, унормовує розуміння докладених
зусиль у співвідношенні до отриманого результату, що визначається
самоефективністю фахівця. Рівень впевненості тренера в ефективності навчально-
тренувального процесу і під час управління змагальною діяльністю дитячо-юнацьких
баскетбольних команд часто обумовлює їх успішність.
Мета дослідження – визначити рівень самоефективності баскетбольних тренерів та
обґрунтувати його значущість у керуванні дитячо-юнацькими командами.
Матеріал і методи: аналіз та узагальнення даних науково-методичних літературних джерел
і інформативних даних мережі Інтернет, анкетування за методикою «Шкала
самоефективності Р. Шварцера та М. Єрусалема», методи математичної статистики.
Результати. Проведено анкетування 21 тренера дитячо-юнацьких команд, які системно
беруть участь у чемпіонатах Всеукраїнської юнацької баскетбольної ліги (ВЮБЛ),
організованих під егідою федерації баскетболу України (ФБУ). За допомогою
методики вивчення самоефективності діяльності за «Шкалою самоефективності
Р. Шварцера та М. Єрусалема» визначено рівень впевненості (переконань) тренерів
щодо потенційної здатності очолювати та організувати навчально-тренувальний та
змагальний процеси, що є необхідною складовою ефективного керування дитячо-
юнацькими баскетбольними командами.
Висновки. Важливим елементом ефективності реалізації у професійній діяльності є
впевненість у можливості вирішення поставлених завдань у прагненні досягнення
поставленої мети як складової успіху і, як наслідок, високої оцінки самоефективності.
На підставі проведеного анкетування за п’ятирівневою шкалою самоефективності
Р. Шварцера та М. Єрусалема визначено сучасний стан рівня самоефективності
управління 21 баскетбольних тренерів дитячо-юнацьких баскетбольних команд
України, які системно беруть участь у чемпіонатах Всеукраїнської юнацької
баскетбольної ліги (ВЮБЛ): 7 осіб – високий рівень; 13 – вище середнього; 1 особа -
низький рівень.
Посилання
Даценко О. Самоефективнiсть особистості: психологічний дискурс. Актуальні проблеми
психології в закладах освіти. 2023;13:9-18.
Дорошенко ЕЮ. Теоретико-методичні основи управління техніко-тактичною діяльністю
в командних спортивних іграх: [автореф. дис. ... д-ра наук з фіз. виховання і спорту:
спец.: 24.00.01 «Олімпійський і професійний спорт»]. Київ: НУФВСУ/ 2014:44.
http://repository.ldufk.edu.ua/handle/346060 48/629
Каткова, Т. Психологія індивідуального стилю управління. Педагогіка і психологія
сьогодення: теорія та практика: зб. наук. робіт Міжнарод. наук.-практ. конф. ГО"
Південна фундація педагогіки", Одеса. 2019;1:35-38.
Кокун О.М., Пішко І.О., Лозінська Н.С., Копаниця О.В., Герасименко М.В., Ткаченко В.В.
Збірник методик діагностики лідерських якостей курсантського, сержантського та
офіцерського складу: Методичний посібник. К.: НДЦ ГП ЗСУ. 2012:433.
Комоцька О., Сушко Р. Особливості формування стилю тренерської діяльності у
спортивних іграх. Спортивна наука та здоров’я людини, 2023. №2(10). С. 112-118.
Костенко, М. П., Бринзак, С. С., Путров, С. Ю., & Путров, О. Ю. (2023). Управління
командою в змаганнях з пляжного футболу. Науковий часопис НПУ імені М. П.
Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична
культура і спорт). 2023;1(159):93-96. DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2023.1(159).23
Костюкевич В. М., Врублевський Є. П., Вознюк Т. В. Теоретико-методичні основи
контролю у фізичному вихованні та спорті: [монографія]. Вінниця: ТОВ «Планер».
:191.
Краля К. М. Джерела самоефективності особистості. Збірник матеріалів Міжнародної
науково-практичної конференції «Розвиток національної свідомості та національної
ідентичності особистості у воєнний та повоєнний періоди». Рівне: РДГУ, 2023:65-67.
Мітова О.О. Теоретико-методичні основи контролю в командних спортивних іграх у
процесі багаторічної підготовки: [монографія]. Дніпро. 2022:396.
Подзігун С.М. Управління ефективною командою в проектній діяльності. Економіка та
суспільство. 2023;52. doi: 10.32782/2524-0072/2023-52-84.
Червона, С. П. Практика за фахом, як підготовка майбутніх тренерів з ігрових видів
спорту до управління підготовкою спортивної команди. Науково-методичні основи
використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту.
;3:116-124.
Яремко С., Зайнагатдінов М., Лисенко І.І. Індивідуальний стиль педагогічної діяльності
тренерів з футболу в дитячо-юнацькому спорті. Наукові дискусії кафедри педагогіки,
психології і методики фізичного виховання. Тези доповідей. Чернігів: НУ«ЧК» імені Т.Г.
Шевченка. 2018:100-104.
Chen, W. , Wang, F.: Practical application of wireless communication network multimedia
courseware in college basketball teaching. Eurasip J. Wireless Commun. Netw. 2021;1:1–21.
DOI: 10.1186/s13638-021-01943-1.
Ivanović М., Ivanović U. Correlations between coaching behavior, motivational climate and
intrinsic motivation in cadet basketball players. Sport SPA. 2023;20(1):13-22. DOI:
51558/1840-4561.2023.20.1.13
Komotska O., Sushko, R.. Modern approaches to the organization сhildren's and youth
basketball: abroad experience. Slobozhanskyi herald of science and spor. 2022;26(4):115-
DOI: 10.15391/snsv.2022-4.004
Sushko R., Vysochina N., Vorobiova А., Doroshenko Е., Pastuhova V., Vysochin F.
Psychological selection in game sports on the basketball example. Journal of Physical
Education and Sport. 2019;19 (3);Art.250:1708-1714. DOI:10.7752/jpes.2019.03250
Tingting Li Yibing Ma. Relations between psychological quality and training in basketball
players. Revista Brasileira de Medicina do Esporte [online]. 2023, vol.29, e2022_0354.
https://doi.org/10.1590/1517-8692202329012022_0354.
Voronova V, Кhmelnitska I, Kostukevich V, Petrovska T. Psychological Components of a
Football Coach Personality. Sport Mont. 2021;19:137-141. DOI: 10.26773/smj. 210923
Байрачний, О., Бойченко, С. Аналіз комунікативних навичок тренера в контексті
управління спортивною командою (на прикладі футболу). Фізична культура і спорт.
[Електронний ресурс]. Код доступу: http://surl.li/dkrdgg
Павловська Л.О. Синдром емоційного (професійного) вигорання. 2021. [Електронний
ресурс]. Код доступу: http://surl.li/ucllgi
Поліщук О. Стилі управління як інструмент керівника. 2017. [Електронний ресурс]. Код
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.