ПРОАКТИВНА КОПІНГ-РЕАКЦІЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. ПЕРЕВІРКА АДАПТАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ВЕРСІЇ АНКЕТИ РЕАКЦІЙ НА ЩОДЕННІ ПОДІЇ (PCIu k r ) З-ПОМІЖ СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ КИЇВСЬКОГО СТОЛИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ БОРИСА ГРІНЧЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.28925/2664-2069.2024.23Ключові слова:
Анкета реакцій на щоденні події, валідація, здобувачі вищої освіти першого (бакалаврського) рівня, оцінка, проактивна копінг-реакція, реакції на щоденні події, українська мова, PCI, PCIukrАнотація
Актуальність. Вивчаючи проактивні копінг-реакції студентів, відомі науковці в основному
використовують Анкету реакцій на щоденні події (the Proactive Coping Inventory, PCI).
Огляд доступних інтернет-джерел показує, що таке дослідження в Україні
відбувається вперше.
Мета дослідження – перевірити надійність української версії Анкети реакцій на щоденні події
(PCIukr) для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня та порівняти її з
іншими дослідженнями щодо її валідності.
Матеріал і методи: За їх згодою було досліджено 404 здобувачі вищої освіти, які навчалися
на першому курсу Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Вік
обстежених 17-18 років, 80.3% жінок, 19.7% чоловіків. Опитування проводилося за
україномовною версією Анкети реакцій на щоденні події (PCIukr), переклад та
попередні дослідження щодо її адекватності українськомовному середовищу є
нашими власними. Для статистичної обробки даних використовувалося програмне
забезпечення IBM SPSS Statistics.
Результати. Досліджено зв'язки елементів кореляційної матриці, що мають високу
статистичну значущість (показник/детермінант матриці =1.36E-009). Додаткові тести
вказують на достатню адекватність (критерій Кайзера-Майєра-Олкіна =0.879) і високу
сферичність (критерій Барлетта =7835.315, p<0.001) вибірки. Альфа Кронбаха, який є
коефіцієнтом надійності та мірою внутрішньої узгодженості елементів, — для підшкал
«проактивне подолання», «вдумливе подолання» та «превентивне подолання» є
хорошим і становить 0.833, 0.801 та 0.800 відповідно; для підшкал «стратегічне
планування», «пошук визначальної підтримки», «пошук емоційної підтримки» та
«уникання подолання» є прийнятним і становить 0.743, 0.796, 0.762 і 0.698 відповідно.
Висновки. Встановлені значення критеріїв надійності та структурної валідності української
версії Анкети реакцій на щоденні події (PCIukr) свідчать про її прийнятні психометричні
властивості для кейс-стаді студентів. Українську версію Анкети реакцій на щоденні
події, PCIukr можна рекомендувати для використання в українськомовному
соціальному середовищі для вивчення проактивної копінг-реакції здобувачів вищої
освіти.
Посилання
Arıca EÖ. Examining the psychometric properties of the Turkish version of the proactive coping
scale in nursing students: A methodological study. BMC nursing [Internet]. 2024 July [cited
August 29];23(1):481. Available from: https://link.springer.com/article/
1186/s12912-024-02150-1 DOI: 10.1186/s12912-024-02150-1
Bhattacharyya D, Namdeo M & Dwivedi AK. Proactive coping style and intentional self-harm:
a cross-sectional study. Industrial psychiatry journal [Internet]. 2018 Jan-Jun [cited 2024
August 29];27(1):67-72. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30416294/ DOI:
4103/ipj.ipj_2_18
Bui THT, Nguyen TNT, Pham HD, Tran CT & Ha TH. The mediating role of self-compassion
between proactive coping and perceived stress among students. Science Progress [Internet].
May [cited 2024 August 29];104(2):00368504211011872. Available from:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33955787/ DOI: 10.1177/00368504211011872
Greenglass E, Schwarzer R, Jakubiec D, Fiksenbaum L & Taubert S. The proactive coping
inventory (PCI): A multidimensional research instrument. In 20th international conference of
the stress and anxiety research society (STAR), Cracow, Poland [Internet]. 1999 July [cited
August 29];12:14. Available from: https://estherg.info.yorku.ca/files/2014/09/pci.pdf
Greenglass ER & Fiksenbaum L. Proactive coping, positive affect, and well-being: Testing for
mediation using path analysis. European psychologist [Internet]. 2009 [cited 2024 August
;14(1):29-39. Available from: https://econtent.hogrefe.com/doi/abs/10.1027/1016-
14.1.29 DOI: 10.1027/1016-9040.14.1.29
Hambrick EP & McCord DM. Proactive coping and its relation to the five-factor model of
personality. Individual Differences Research [Internet]. 2010 [cited 2024 August 29];8(2):67-
Available from: https://www.academia.edu/24081777/
Proactive_coping_and_its_relation_to_the_five_factor_model_of_personality
Stanojević DZ, Popović EU & Dilparić BM. Validation of the PROACTIVE coping inventory on
Serbian university students. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини
[Internet]. 2023 [cited 2024 August 29];53(3):377-394. Available from:
https://ouci.dntb.gov.ua/en/works/lRzqvRal/ DOI: 10.5937/zrffp53-45495
Tian L. The development and validation of proactive coping. Doctoral dissertation, University
of Missouri-Columbia [Internet]. 2014 [cited 2024 August 29]. Available from:
https://core.ac.uk/download/pdf/62782543.pdf
Tian L, Tsai CL, Khalsa G, Condie M, Kopystynsky N, Ohde K & Zhao A. A PROACTIVE coping
scale for US college students: Initial evidence and implications. Journal of Psychoeducational
Assessment [Internet]. 2023 Jan [cited 2024 August 29];41(4):395-415. Available from:
https://eric.ed.gov/?q=source%3A%22Journal+of+Psychoeducational+Assessment%22&id=E
J1381716 DOI: 10.1177/07342829221151005
Vaculíková J. Proactive coping behavior in sample of university students in helping professions.
Sociální pedagogika| Social Education [Internet]. 2016 Nov [cited 2024 August 29];4(2):38-55.
Available from: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2887433 DOI:
7441/soced.2016.04.02.03
Vaculíková J. Testing the uni-dimensionality of proactive and preventive coping. International Journal of Psychology and Psychological Therapy [Internet]. 2017 [cited 2024 August
;17(3):327-335. Available from: https://www.ijpsy.com/volumen17/num3/476.html
Vaculíková J, Johnson J & Flint D. (2017). Evaluating the factor structure of the proactive and
preventive coping of graduate students. Turkish Online Journal of Educational Technology
[Internet]. 2017 [cited 2024 August 29]. Available from:
https://www.researchgate.net/profile/Jitka-
Vaculikova/publication/332370236_EVALUATING_THE_FACTOR_STRUCTURE_OF_THE_PROA
CTIVE_AND_PREVENTIVE_COPING_OF_GRADUATE_STUDENTS/links/5cb040b3299bf120975f
fec/EVALUATING-THE-FACTOR-STRUCTURE-OF-THE-PROACTIVE-AND-PREVENTIVE-COPING-
OF-GRADUATE-STUDENTS.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.