DOI: https://doi.org/10.28925/2664-2069.2019.2.3

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ ІГОР У ВОДІ

Uliana Iskra, Dmytro Poznikharenko, Liliia Yasko, Serhii Pitenko

Анотація


Соціальна адаптація дітей молодшого шкільного віку до взаємодії у колективі є актуальною проблемою. Спілкування дітей, опосередковане гаджетами у віртуальному світі, що стає все більш розповсюдженим, сприяє виникненню труднощів у процесі реальної взаємодії.

Метадослідження динаміки соціально-психологічної адаптованості дітей молодшого шкільного віку із застосуванням ігрового методу в групах початкового навчання плавання як одного із засобів соціальної адаптації.

Методи. Учасники дослідження діти-спортсмени (гімнасти) 9-ти років (ДЮСШ «ФЕНІКС–Спартак»), які перебували на тренувальних зборах у дитячому оздоровчо-спортивному таборі та становили контрольну (n=13) і експериментальну (n=13) групи. Тривалість дослідження 21 день. Заняття у воді проводилися щоденно по 45 хвилин. У процесі дослідження було використано метод соціометрії (дослідження міжособистісних стосунків у групі) за Moreno J-L. Основним засобом впливу на дітей експериментальної групи було застосування у заняттях ігор у воді, які потребували різної взаємодії між дітьми. Відповідно для контрольної групи застосовувались ігри, що переважно передбачали індивідуальну форму організації виконання завдань.

Результати. Показник соціометричного статусу, який відображає рівень соціально-психологічної адаптації, у дітей експериментальної групи (у порівнянні з контрольною) наприкінці дослідження статистично значуще покращився з 31,3 ± 12,8 % (Мх ± σ) на початок роботи до 51,4 ± 14,6 % (Мх ± σ) на час її завершення (t = 3,73; p ≤ 0,01)). У дітей контрольної групи статистично значущих змін за вказаним показником виявлено не було. Аналіз соціометричного статусу показав, що у дітей експериментальної групи рівень соціально-психологічної адаптації в результаті використання ігрового методу на етапі початкового навчання плаванню значно покращився.

Висновки. Ігри у воді та спеціально створені соціально-педагогічні ситуації супроводжуються покращенням соціальної адаптації дітей у колективі. Чим більше ігор, які мотивують до взаємодії, тим краще та легше проходить процес адаптації дітей до соціальної взаємодії в колективі. Показано, що в результаті спеціально організованої взаємодії у групі збільшується кількість взаємних виборів, тобто зв’язки між дітьми стають більш різноманітними, покращується структура колективу загалом.

Ключові слова


адаптація, ігри у воді, соціометрія, фізичне виховання, школярі

Повний текст:

PDF PDF (English)

Посилання


1. Berezovskaya LI, Smolyak MA. Psychological peculiarities of adaptation of schoolchildren to the day before. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrayiny. 2014; 4 (41): 162-167.

Bilityuk SA. Formation of Incentives for Exercise Exercises in Young School Children (on the Example of Swimming) [avtoreferat]. Kharkiv: KHDAFK; 2006. 22 p.

Bodnar IR, Kinder AB. Leisure of Ukrainian students and place of motor activity in it. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sport. 2016; 5: 11-18. DOI: 10.15561/18189171.2016.0502

Bulgakova NJ. Wellness, healing and adaptive swimming. Moscow: Academy; 2005. 432 p.

Bulgakova NJ. Games at water, on water, under water. Moscow: Physical Education and Sports; 2009. 71 p.

Derevyanko V, Silkova B, Pepper T, Silantiev D. Swimming at school. Kyiv: Summit Book; 2012. 176 p.

Ermolenko IA. Human social health and development of information and computer technologies. IV International. scientific Conf. LS Vygotsky et al. cultural and historical psychology »; Gomel: GNU; 2010, 2, p. 318-321.

Garkusha SV. Modern trends in the health of children and young people in their minds. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu. 2013; 10: 7-11. DOI: 10.6084/m9.figshare.775315

Katić R, Dizdar D, Viskić-Štalec N, Šumanović M. Longitudinalna studija rasta i razvoja dječaka od 7 do 9 godina. 1. međunarodna znanstvena konferencija; 25-28 rujna, 1997; Dubrovnik: Hrvatska; 45-48.

Mihno LS. Assessment of some physical health indicators of first graders. Slobozhansʹkyy naukovo-praktychnyy visnyk. 2015; 1(45): 91-94. DOI: 10/15391/snsv/2015 1/017 Михно ЛС.

Moreno DL. Sociometry. The experimental method and the science of society. Moscow: Foreign Literature; 1958. 291 p.

Morodenko EB. Socio-psychological adaptation and maladaptation in the process of personality socialization. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2009; 8: 108-111.

Moskalenko NV. Physical education of school children. Dnepropetrovsk: "Innovation"; 2007. 375 p.

Novak A, Romanovska-Tollochko A, Bookak M. Primary school teachers' knowledge of psychomotor disorders in children. Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports. 2016; 1: 52-57. DOI: 10.15561/18189172.2016.0108

Ovcharova RV. Practical psychology of education. Moscow: Academy; 2003. 448 c.

Prokofiev OO, Anosov DI. Socio-psychological adaptation of younger students to art-therapy teaching in high school. Young scientist. 2016; 12 (39): 268-271.

Shuba LV. Optimization of lessons in physical culture in the school of cobs on the basis of the victorious culture of the city. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sport. 2017; 2: 87-93. DOI: 10.15561/18189172.2017.0207

Shulga LM. Wellness swimming. Kiev: Olympic Literature; 2008. 232 c.

Vojskunsky AE. Internet addiction phenomenon. Gumanitarnyye issledovaniya v Internete. 2000; 100-131.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.