СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ ІГОР У ВОДІ

Автор(и)

  • Uliana Iskra Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ, Україна,
  • Dmytro Poznikharenko Aqua akademia w Szczecinie,
  • Liliia Yasko Київський Університет імені Бориса Грінченка, Київ, Україна,
  • Serhii Pitenko Київський Університет імені Бориса Грінченка, Київ, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.28925/2664-2069.2019.2.3

Ключові слова:

адаптація, ігри у воді, соціометрія, фізичне виховання, школярі

Анотація

Соціальна адаптація дітей молодшого шкільного віку до взаємодії у колективі є актуальною проблемою. Спілкування дітей, опосередковане гаджетами у віртуальному світі, що стає все більш розповсюдженим, сприяє виникненню труднощів у процесі реальної взаємодії.

Метадослідження динаміки соціально-психологічної адаптованості дітей молодшого шкільного віку із застосуванням ігрового методу в групах початкового навчання плавання як одного із засобів соціальної адаптації.

Методи. Учасники дослідження діти-спортсмени (гімнасти) 9-ти років (ДЮСШ «ФЕНІКС–Спартак»), які перебували на тренувальних зборах у дитячому оздоровчо-спортивному таборі та становили контрольну (n=13) і експериментальну (n=13) групи. Тривалість дослідження 21 день. Заняття у воді проводилися щоденно по 45 хвилин. У процесі дослідження було використано метод соціометрії (дослідження міжособистісних стосунків у групі) за Moreno J-L. Основним засобом впливу на дітей експериментальної групи було застосування у заняттях ігор у воді, які потребували різної взаємодії між дітьми. Відповідно для контрольної групи застосовувались ігри, що переважно передбачали індивідуальну форму організації виконання завдань.

Результати. Показник соціометричного статусу, який відображає рівень соціально-психологічної адаптації, у дітей експериментальної групи (у порівнянні з контрольною) наприкінці дослідження статистично значуще покращився з 31,3 ± 12,8 % (Мх ± σ) на початок роботи до 51,4 ± 14,6 % (Мх ± σ) на час її завершення (t = 3,73; p ≤ 0,01)). У дітей контрольної групи статистично значущих змін за вказаним показником виявлено не було. Аналіз соціометричного статусу показав, що у дітей експериментальної групи рівень соціально-психологічної адаптації в результаті використання ігрового методу на етапі початкового навчання плаванню значно покращився.

Висновки. Ігри у воді та спеціально створені соціально-педагогічні ситуації супроводжуються покращенням соціальної адаптації дітей у колективі. Чим більше ігор, які мотивують до взаємодії, тим краще та легше проходить процес адаптації дітей до соціальної взаємодії в колективі. Показано, що в результаті спеціально організованої взаємодії у групі збільшується кількість взаємних виборів, тобто зв’язки між дітьми стають більш різноманітними, покращується структура колективу загалом.

Посилання

1. Berezovskaya LI, Smolyak MA. Psychological peculiarities of adaptation of schoolchildren to the day before. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrayiny. 2014; 4 (41): 162-167.

Bilityuk SA. Formation of Incentives for Exercise Exercises in Young School Children (on the Example of Swimming) [avtoreferat]. Kharkiv: KHDAFK; 2006. 22 p.

Bodnar IR, Kinder AB. Leisure of Ukrainian students and place of motor activity in it. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sport. 2016; 5: 11-18. DOI: 10.15561/18189171.2016.0502

Bulgakova NJ. Wellness, healing and adaptive swimming. Moscow: Academy; 2005. 432 p.

Bulgakova NJ. Games at water, on water, under water. Moscow: Physical Education and Sports; 2009. 71 p.

Derevyanko V, Silkova B, Pepper T, Silantiev D. Swimming at school. Kyiv: Summit Book; 2012. 176 p.

Ermolenko IA. Human social health and development of information and computer technologies. IV International. scientific Conf. LS Vygotsky et al. cultural and historical psychology »; Gomel: GNU; 2010, 2, p. 318-321.

Garkusha SV. Modern trends in the health of children and young people in their minds. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu. 2013; 10: 7-11. DOI: 10.6084/m9.figshare.775315

Katić R, Dizdar D, Viskić-Štalec N, Šumanović M. Longitudinalna studija rasta i razvoja dječaka od 7 do 9 godina. 1. međunarodna znanstvena konferencija; 25-28 rujna, 1997; Dubrovnik: Hrvatska; 45-48.

Mihno LS. Assessment of some physical health indicators of first graders. Slobozhansʹkyy naukovo-praktychnyy visnyk. 2015; 1(45): 91-94. DOI: 10/15391/snsv/2015 1/017 Михно ЛС.

Moreno DL. Sociometry. The experimental method and the science of society. Moscow: Foreign Literature; 1958. 291 p.

Morodenko EB. Socio-psychological adaptation and maladaptation in the process of personality socialization. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2009; 8: 108-111.

Moskalenko NV. Physical education of school children. Dnepropetrovsk: "Innovation"; 2007. 375 p.

Novak A, Romanovska-Tollochko A, Bookak M. Primary school teachers' knowledge of psychomotor disorders in children. Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports. 2016; 1: 52-57. DOI: 10.15561/18189172.2016.0108

Ovcharova RV. Practical psychology of education. Moscow: Academy; 2003. 448 c.

Prokofiev OO, Anosov DI. Socio-psychological adaptation of younger students to art-therapy teaching in high school. Young scientist. 2016; 12 (39): 268-271.

Shuba LV. Optimization of lessons in physical culture in the school of cobs on the basis of the victorious culture of the city. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sport. 2017; 2: 87-93. DOI: 10.15561/18189172.2017.0207

Shulga LM. Wellness swimming. Kiev: Olympic Literature; 2008. 232 c.

Vojskunsky AE. Internet addiction phenomenon. Gumanitarnyye issledovaniya v Internete. 2000; 100-131.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-28

Номер

Розділ

ЗМІСТ