ВПЛИВ ТРЕНУВАЛЬНИХ НАВАНТАЖЕНЬ РІЗНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ НА РОЗВИТОК ОСНОВНИХ ПСИХІЧНИХ ФУНКЦІЙ СПОРТСМЕНІВ: ОГЛЯДОВА СТАТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2664-2069.2025.214Ключові слова:
психічні функції, дослідження, спортсмени, студентиАнотація
Актуальність. Із доступних літературних джерел знаходимо, що на ефективність спортивної діяльності суттєво впливають не лише властивості основних нервових процесів (особливо, сила та функціональна рухливість нервових процесів), але й основні психічні функції (увага, сприйняття часу, логічне мислення, зорова пам’ять) організму спортсменів різного віку. У представленій роботі розглянуто результати багаторічних досліджень автора стосовно впливу тренувальних навантажень різної спрямованості на розвиток основних психічних функцій студентів-спортсменів, які спеціалізуються в різних видах спорту.
Мета дослідження – проаналізувати та узагальнити дані наших багаторічних наукових досліджень, які стосуються впливу тренувальних навантажень різної спрямованості на розвиток основних психічних функцій студентів-спортсменів, які спеціалізуються в різних видах спорту.
Матеріал і методи. 1) аналіз наукової та науково-методичної літератури з актуалізованої проблеми; 2) педагогічний експеримент: психофізіологічні дослідження основних психічних функцій; 3) методи статистики.
Результати. отримано дані про неоднорідний (з позиції покращення/погіршення) вплив видів спорту різної тренувальної спрямованості на основні психічні функції (зорова пам'ять, логічне мислення, увага, сприйняття часу) молодих спортсменів 17-20 років.
Висновки. Встановлено, що у спортсменів 17-20 років під впливом тренувальних навантажень швидкісно-силового характеру спостерігаються: 1) покращення функцій сприйняття часу; 2) зростання інтегрального показника концентрації уваги (коефіцієнт ефективності роботи здійснюється лише за рахунок підвищення швидкості перегляду знаків, а не за правильністю виконаної роботи); 3) несуттєві зміни середніх значень функції зорової пам’яті та логічного мислення. Тоді як під впливом навантажень на витривалість відбувається покращення функцій логічного мислення, зорової пам’яті, а зростання коефіцієнта ефективності роботи відмічається в рівній мірі як за рахунок підвищення коефіцієнта правильності виконаної роботи, так і швидкості перегляду знаків.
Посилання
Пирог, Ю. (2022). Моделі психофізіологічних показників кваліфікованих дзюдоїстів. Єдиноборства, 4(26), 63–74. https://doi.org/10.15391/ed.2022-4.07
Сова, В. М., Ясько, Л. В., & Мусіяченко, О. С. (2025). Взаємозв’язок психофізіологічних показників та показників змагальної діяльності юних таеквондистів (10–11 років). Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2(187), 172–176. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.2(187).34
Федорчук, С., Кравченко, В., Фібах, К., Лисенко, О., & Шинкарук, О. (2021). Стан нейродинамічних функцій і динамічна м’язова витривалість кваліфікованих спортсменів-веслувальників. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія, 1, 128–133.
Хорошуха, М. Ф. (2014). Основи здоров’я юних спортсменів (Монографія). Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова.
Хорошуха, М. (2025). Практичні роботи зі спортивної медицини: навчально-методичний посібник. Київ: Київський столичний університет імені Б. Грінченка
Bar-Or, O., & Rowland, T. W. (2004). Pediatric exercise medicine: From physiologic principles to health care application. Human Kinetics.
Brisswalter, J., Collardeau, M., & Rene, A. (2002). Effects of acute physical exercise characteristics on cognitive performance. Sports Medicine, 32(9), 555–566.
Bulicz, E., & Murawow, I. (2003). Zdrowie czlowieka i jego diagnostyka. Efekty zdrowotne aktywnosci ruchowej. Radom: Politechnika Radomska.
Fedorchuk, S., Lysenko, O., & Tukaiev, S. (2022). The state of psychophysiological functions of highly qualified athletes in sports with varying degrees of extremeness. In EPA 2022 “Linking Clinical Practice and Research for Better Mental Health Care in Europe”. 30th European Congress of Psychiatry, 4–7 June 2022; Budapest, Hungary (p. 925).
Ghildiyal, R. (2015). Role of sports in the development of an individual and role of psychology in sports. Mens Sana Monographs, 13(1), 165–170.
Griban, G., Khoroshukha, M. F., Lyakhova, N. A., Biletska, V. V., Yefimenko, P. B., Kanishcheva, O. P., & Zhlobo, T. M. (2024). Peculiarities of students’ mental functions development under the influence of different physical activities. Pol Merkur Lek, 52(3), 326–331. https://doi.org/10.36740/Merkur202403109.
Karademir, T., & Gençay, Ö. A. (2020). Psychological resilience and violence tendency levels of high school adolescents who doing team and individual sports. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 8(2), 69–78. https://doi.org/10.13189/saj.2020.080204.
Khoroshukha, M., Ivashchenko, S., Bosenko, A., Biletska, V., & Kovalenchenko, V. (2020). Gender features of the effects of serological markers of blood groups on the development of attention function of young adolescent athletes. Georgian Medical News, 304–305, 103–111.
Khoroshukha, M., Bosenko, A., Tymchyk, O., Nevedomsjka, J., & Omeri, I. (2020). Research of peculiarities of development of time perception function in 13–15 year-old athletes with different blood groups. Georgian Medical News, 307, 142–149.
Khoroshukha, M., Bosenko, A., Prysiazhniuk, S., Tymchyk, O., & Nevedomsjka, J. (2020). Influence of sexual dimorphism on the development of the logical thinking function in young athletes aged 13–15 years with different blood groups. Georgian Medical News, 309, 108–114.
Khoroshukha, M., Griban, G., Terentieva, N., Tkachenko, P., Petrachkov, O., Semeniv, B., Otravenko, O., Dikhtiarenko, Z., Yeromenko, E., Khurtenko, O., & Lytvynenko, A. (2021). Influence of different training activities on development of junior athletes’ logical thinking. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9(1), 62–70. https://doi.org/10.13189/saj.2021.090109.
Khoroshukha, M., Bosenko, A., Nevedomsjka, J., Omeri, I., & Tymchyk, O. (2023). Influence of serological markers of blood groups on the development of visual memory function in young female athletes aged 13–15 years. Georgian Medical News, 343, 159–164.
Khoroshukha, M. F., Filippov, M. M., Bosenko, A. I., Mykhaliuk, Y. L., & Buriak, O. Y. (2023). Complex use of cycle- and power-ergometry in determining the physical working capacity of young athletes. Modern Medical Technology, 4(59), 37–44. https://doi.org/10.34287/MMT.4(59).2023.5.
Khoroshukha, M. F., Bosenko, A. I., Mykhaliuk, Y. L., & Filippov, M. M. (2024). The results of many years of complex use of cycle- and power-ergometry in determining the physical capacity of young athletes. Modern Medical Technology, 16(4)(63), 284–291. https://doi.org/10.14739/mmt.2024.4.304933.
Korobeynikov, G., Stavinskiy, Y., Korobeynikova, L., Volsky, D., Semenenko, V., Zhirnov, O., Chernozub, A., & Nikonorov, D. (2020). Connection between sensory and motor components of the professional kickboxers’ functional state. Journal of Physical Education and Sport, 20(5), 2701–2708. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.05368.
Manolachi, V., & Vizitei, N. (2018). Psychology of sport: The need for modernization and the ways of its implementation. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 10(2), 58–68. https://doi.org/10.18662/rrem/46.
Mykhaliuk, Y. L., Syvolap, V. V., & Horokhovskyi, Ye. Yu. (2022). Autonomic support of central hemodynamics and physical working capacity in female swimmers and runners in a one-year training cycle. Zaporozhye Medical Journal, 24(1), 44–48. https://doi.org/10.14739/2310-1210.2022.1.244838.
Khoroshukha, M., Lopatenko, G., Prysyazhnyuk, S., Biletska, V., Tymchyk, O., Yasko, L., Lakhtadyr, O., & Kozhanova, O. (2019). The impact of training efforts of various focuses on the development of the function of the visual memory of student-athletes of 17–20 years old high schools of physical culture. International Journal of Applied Exercise Physiology, 8(3.1), 230–236.
Khoroshukha, M. F., Griban, G. P., Orlyk, N. A., Oliinyk, I. S., Muzhychok, V. O., Drachuk, S. P., & Krotov, H. V. (2025). Peculiarities of time perception function development in students under the influence of physical activity of different orientation. Acta Balneologica, 67(2), 96–101. https://doi.org/10.36740/ABAL202502103.
Aktas, S., & Cakmakci, O. (2020). Examination of lower-upper limb of power and force parameters of elite athletes. Physical Education of Students, 24(6), 340–347. https://doi.org/10.15561/20755279.2020.0606.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.





